onsdag 26 februari 2014

Några dagar i Rom

I slutet på november for Raimo och jag till Rom i några dagar. Det var en på många sätt omtumlande resa eftersom intrycken var så många. Känner att det har tagit tid att sortera och smälta allt vi hann uppleva på några få dagar. Dels var det alldeles ljuvligt att komma från ett grått novemberdis och kyla här hemma till en stad med solsken och värme. Nåväl huruvida det var varmt är kanske en definitionsfråga men i jämförelse med det vi lämnade var det onekligen varmt. En av dagarna hade vi arton plusgrader och strålande sol vilket nästan kändes lite magiskt så där i november.


Att komma till Rom var omtumlande på grund av alla intryck. Dels befann vi oss på otroligt historisk mark. Tänk så många människor som genom århundradena vandrat just där vi vandrade. Samtidigt var det en stad där vi mötte fattigdom och utanförskap tydligare än i någon annan stad vi varit i. Det är verkligen inte värdigt ett modernt land att låta sina invånare leva i fattigdom och misär. Sen behöver man inte komma till ett annat land för att det skall finnas allt för mycket av den varan. Även här hemma är det allt för många människor som lever under gränsen för vad som borde vara acceptabelt. Mötet med dessa människor gör mig påmind om hur lyckligt lottad och priviligerad jag är i mitt liv. Känner en stor tacksamhet inför detta och samtidigt känner jag mig ledsen inför insikten om hur svårt en människas liv kan vara.


Att besöka Rom var verkligen en upplevelse och när jag tittar igenom mina bilder från de dagarna är jag förvånad över hur mycket vi hann med på kort tid. Det visade sig vara en stor fördel att att åka till Rom i november när det inte var så varmt. Hade det varit om sommaren hade det varit helt omöjligt att vandra runt så som vi gjorde. Vi promenerade, betraktade, promenerade lite till, åt god mat och tog in alla olika intryck. Kort och gott en fantastisk resa!

4 kommentarer:

Ninette sa...

Just Rom är ett av mina drömmål, hoppas nån gång kunna besöka staden! men hur man lyckas få allt som man vill se inklämt på en resa? finns ju säkert hur mycket som helst som man bara "måste" se i just den staden. Ser jättemysigt ut på dina bilder! och alltid bra att komma ihåg hur privilegierad man är,det glömmer vi alltför ofta bort (åtminstone gör jag det)

choicesbyannie sa...

Just Rom är en av de platser jag gärna hade besökt tillsammans med Athen. Två historiska platser som jag gärna hade stiftat bekantskap med. Men just nu får det bli att läsa om dessa magnifika platser istället.
Kram
Annie

Christina sa...

Rom låter alldeles underbart! Dit vill jag resa, och till Florens och Venedig <3


Mysigt - minus fattigdomen då förstås, men tyvärr finns den även här mitt ibland oss. I både Lund o Malmö möter man ofta hemlösa människor och det gör ont i en av att det ska behöva vara så här i Sverige. Min syster är socionom och arbetar med att hjälpa hemlösa i Malmö och det är en svart verklighet som finns där ute. Och ljus samtidigt eftersom det finns hopp och visst stöd att få för de som orkar och har kraft att söka upp hjälpen där den finns.
Hu vad allvarligt detta blev... det var orden om hemlöshet som triggade, men jag vet ju att du är politiker och intresserad av dessa frågor.


Trevlig helg!

Kram Christina

Junitjej sa...

Jag måste resa till Rom snart!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...