lördag 22 februari 2014

Ett möte med våren

Det regnar isande kallt regn i Hult idag men det bekommer oss inte så mycket. Vi vet att våren är på väg och har alldeles nyss mött den. Visserligen hade jag önskat mig ett något varmare möte. När vi var i Edinburgh för tre år sedan var där ljuvligt vårvarmt vecka åtta men nu fick vi nöja oss med att det var varmare än hemma. Sista dagen fick vi dessutom lite sol vilket gör att vi är rakt igenom nöjda med vårt möte med våren.


Den där första spirande grönskan gör mig alltid lätt om hjärtat. En svag skiftning i träden och ett gräs som åter är grönt räcker för att jag skall känna mig smått lyckligt. Då gör det inte ens något att grönskan kontrasteras mot en grå himmel. Eller kanske är det så att grönskans intryck blir starkare just på grund av allt det grå.


Våren hade kommit lite längre i Edinburgh än i Hult, men vi ligger trots allt inte så långt efter. Lökarna jag satte i höstas har börjat att titta upp och på promenaden med Ida igår såg jag hängen på björkarna. Bilderna ovan kommer från Princess gardens mitt i centrala Edinburgh. För länge sedan var den grönskande parken en sjö men för några hundra år sedan tömdes den och blev istället till en grön oas för staden.

1 kommentar:

Emma sa...

Ja som man längtar efter våren nu! Fina bilder:) Kram till dig /Emma

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...