tisdag 20 augusti 2013

Alla olika val!

Att kunna välja bland alla blommor på plantskolan är inte det enklaste. Många gånger kommer jag därifrån med oförrättat ärende eftersom alla möjligheter blivit för mycket. Har därför lärt mig att det är klokt att ha en plan innan jag kliver in på en plantskola eller handelsträdgård. Planen sistgång var att jag skulle köpa tre rosor. En honungsros som är en klätterros och sedan skulle jag även ha två buskrosor. Då tog det bara någon timme att bestämma sig! Helst hade jag nog velat ha med mig en av varje sort till rosenträdgården hemma i Hult.


Har inte tidigare varit så intresserad av rosor och inte heller förstått vilken otrolig variation det finns. Skall jag ha en klätterros, buskros eller kanske en krypros? När det valet är gjort återstår att besluta vilken sort. Vill jag ha en som doftar eller en som inte doftar? Valen är nästan oändliga!


Sen är det lätt att förlora sig i allt annat som finns att titta på!



Till slut kom jag ifrån plantskolan med en honungsros, klätterrosen Sympatie och buskrosen Louise Odier. Lyckades även bestämma mig för två sorter till som dessvärre var slut för säsongen. Det är något lite speciellt med en blå ros känns det som. Tror att den kommer att bryta av lite i rosenträdgården som hittills går i rosa och rött med lite inslag av gult. Kanske borde vi också ha en vit klätterros i vår pergola för att bryta av lite till färgmässigt? Anar att vi får ta oss en tur till plantskolan idag för att överväga även den möjligheten!


12 kommentarer:

Anneli sa...

Känns ju ändå som ett rätt så angenämt val att välja vackra rossorter till trädgården.
Värre är det när man står på ICA och ska välja bland tio olika sorters falukorv.............

Ha en fin dag,
Kram Anneli

Anonym sa...

Åh,så otroligt vackra Blomfoto & lilla Humlan :)
Jag har jättesvårt bara att köpa blommot till mina utekrukor & det tar alltid sin lilla tid fniss

Nu är det snart dax att tänka på Höstplanteringarna fast nu..Ut & njuta av varma sensommarsolen/Kramar Annmi som önskar dig en trevlig dag!

Min Lilla Kokvrå sa...

Jag tror som du att man ska ha en plan när man åker till handelsträdgården för det blir lätt att man, som jag, plockar på sig en av den ena och en av den andra sorten för att de är fina och för att man inte kan bestämma sig. Min man som är den trädgårdskunniga i vår familj säger att man ska ta minst fyra, fem stycken plantor av en sort (beror naturligtvis på vilka plantor det rör sig om) för att de ska göra sig i trädgprden och det förstår jag ju egentligen men den där är ju fin, och den där... :) och ska man plocka flera av alla sorter man tycker är fina blir det hiskeligt dyrt. Egentligen är jag inte så mycket för en stor trädgård utan kan absolut nöja mig med lite olika planteringar i krukor och då funkar det ju med en av varje sort i ett arrangemang av krukor.
Men en härlig rosenträdgård är ju aldrig fel och där kan man nog tillåta sig att blanda lite olika sorter :)

Christina sa...

Underbart med en egen rosenträdgård. Jag har också en förmåga att fastna på plantskolor och gå runt där och ha svårt att bestämma mig, det finns ju så mycket fint.

Ser fram emot fler bilder från er rosenträdgård, framöver.
Ha det fint! Kram Christina

Torpliv sa...

Känner igen mig i det där att det blir väldigt svårt att bestämma sig om man inte har en plan. Det blir liksom överväldigande med allt vackert som finns på plantskolor och i handelsträdgårdar, men visst är det härligt att gå runt och titta på allt fint. =) Så underbart med en rosenträdgård, och alla härliga färger, det blir nog väldigt fint!
Kram Petra

choicesbyannie sa...

Det är så härligt att gå och handla blommor men liksom du har jag svårt att bestämma mig. Tyvärr är jag inte duktig och förbereder mig utan jag köper på måfå. Än så länge har det fungerat ganska bra;)

Önskar dig en fin dag
Kram
Annie

VisaLiza sa...

Visst är det ett angenämt val :) Kramar Liza

VisaLiza sa...

Ja inte är det helt lätt det här med alla valen. Gäller att hålla huvudet kallt och inte råka köpa med sig allt man ser ;) Kramar Liza

VisaLiza sa...

Ja man lär sig ju med tiden. Det där med att köpa för få plantor har jag gjort många gånger, tänk att man inte lär sig. Sen är det inte dumt att fråga vänner och bekanta om de har sådant i sina trädgårdar som de kan dela med sig av.

VisaLiza sa...

Det kommer fler bilder framöver, ska bara plantera några fler rosor där ute först. Kramar Liza

VisaLiza sa...

Jag jag tror att det kommer att bli riktigt tjusigt när det är klart. Synd bara att man måste vänta på att rosorna skall växa till sig också, jag är nämligen av naturen en otålig själ! Kramar Liza

VisaLiza sa...

Jag är också dålig på att förbereda mig innan. Tidigare har det funkat ganska bra eftersom det alltid har funnits någonstans att sätta växterna. Nu börjar det fylla på i trädgården så det känns som att jag måste ha en plan när jag handlar. kramar Liza

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...