fredag 23 augusti 2013

Strävsamhet

I början av säsongen konstaterade jag att en hel del av mina tomatplantor som jag drivit upp var alldeles för små och klena. En orsak till detta var troligen att jag kom igång för sent med att driva upp dem. Det får bli en lärdom till nästa år tänker jag. Nåväl tomatplantorna som kasserades lades i komposten och sedan tänkte jag inte så mycket mer på det. Så för ungefär en månad sedan såg jag något som växte ut ur komposten och onekligen hade en helt fantastisk växtkraft! Det var ju en av mina kasserade tomatplantor. Lustigt nog var den mer vital och växte bättre än de som jag sparat. Fast den hade ju onekligen riktigt bra gödning. Alltså fick jag gräva fram plantan ur komposten och lirka ur den ur gallret för att sedan plantera den på nytt.


Den är aningens senare än de andra tomaterna men jag väntar med spänning på att de första tomaterna skall mogna så vi får provsmaka.


Våra busktomater har gett en riklig skörd under stor del av sommaren, men just nu verkar det vara lite paus vilket innebär att det för närvarande inte finns några mogna tomater alls i Hult! Hur skall vi klara oss? Man vänjer sig ju så snabbt vid dessa fantastiskt goda tomater som plockas och en stund senare används till sallad eller som pålägg. Färskare kan det inte bli!




4 kommentarer:

Anonym sa...

Men va härligt hihi & egenodlade Tomater är ju såå gottit/Kram Annmi

Christina sa...

Naturen är en fantastisk kraft, i komposten fanns just den näring som tomatplantan ville ha.
Gott med egenodlade tomater!

Kram och trevlig helg! Christina

VisaLiza sa...

Ja det är verkligen något helt annat än de man kan köpa i butiken :) Kramar Liza

VisaLiza sa...

Helt fantastisk kraft! Kramar Liza

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...