söndag 29 juni 2014

Sörbygdsdagen

Lördagen var grå, kall och regnig och en sådan dag en helst bara kurar under en filt. Istället tillbringades dagen i Hedekas på den årliga Sörbygdsdagen. Lite märkligt när lilla Hedekas plötsligt är till bredden fyllt av både människor och bilar.


Den som önskade kunde titta på tjusiga bilar av olika ålder och märken. Vintage är onekligen rätt även när det gäller bilar. Där fanns även traktorer att titta på även om jag inte riktigt förstod tjusningen med att titta på en man som backade med sin traktor. Däremot tyckte jag om att se när det slogs hö med lie. Vilken konst att kunna använda en lie på rätt sätt. Vilket otroligt jobb dessutom. Det är lätt att förstå att det verkligen var ett slitsamt arbete att vara bonde förr.


Förutom att spana runt på marknadsstånd, bilar och traktorer så skulle det även valarbetas. Alltid lika kul att komma ut och träffa folk och prata politik. Vi var dock rejält frusna fram på dagen så mycket kaffe krävdes för att hålla energin och aktiviteten uppe.


En av de som stod och sålde på marknaden var min väninna Erika Färg som driver WAT Färg. Syr barnkläder i tjusiga modeller och färger. Dessutom har hon mössor för bebis så väl som vuxen. Riktigt fina saker som jag verkligen kan tipsa om. För egen del blev det dock inte kläder denna dag utan istället nyslungad honung från Sörbygden. Verkligen gott och nu känner jag mig inspirerad att baka honungskakor.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...