onsdag 17 augusti 2016

Denna längtan

Jag hade nog aldrig trott att jag verkligen skulle längta efter att baka. Alltså inte bara tänka att det skulle vara trevligt att baka något gott, utan att verkligen längta! Tidigare bakade jag ofta men i år har det inte blivit mycket bakat. Främsta anledningen har varit att köket inte har varit funktionellt. Förvisso har det fungerat att baka i det men jag har mest känt mig irriterad över att köket har varit i så pass dåligt skick. Just nu har jag inte något kök alls vilket gör även vardagsmatlagningen till en utmaning. Jag som älskar att laga mat och dessutom odlar mycket själv har den sista tiden konstaterat att enkelt och halvfabrikat är mycket käckt när en inte har ett kök. Konstaterar att det gör livet enklare men jag saknar min vanliga mathållning och jag längtar verkligen efter att baka. På lediga stunder sitter jag med mina kokböcker och funderar över allt som jag ska baka när köket äntligen är klart.


En av mina absoluta favoriter är Mia Öhrns franska jordgubbstårta. Dessvärre kommer det inte vara säsong för jordgubbar när köket är klart så jag funderar på att skapa en mer säsongsbetonad variant. Gillar utmaningar och att skapa vackra tårtor är verkligen en utmaning.


Jordgubbar är verkligen en favoritingrediens när det gäller tårtor. Det är verkligen möjligt att skapa en oändlig mängd variationer på jordgubbstårtor. Lite lustigt det där hur jag längtar efter att baka tårtor. För bara några år sedan hörde bakning inte till en av de konster jag behärskade. När yngsta barnet fyllde sex år konstaterade hon att tårtan jag bakat var den fulaste hon någonsin sett. Hävdar så här i efterhand att det viktigaste givetvis var att den smakade gott, vilket den också gjorde men i övrigt hade hon helt rätt. Lovade henne att hon i fortsättningen skulle få tjusiga tårtor och så har det också blivit. Därför blev trettonåringen mycket bestört när hon på sin födelsedag fick en köpt tårta. Har lovat att kompensera henne med en hembakt tårta så snart köket är klart. Är dock lite osäker på om jag lyckas skapa en tårta efter hennes önskemål. Hon önskar nämligen en tårta med jordgubbar, choklad, lemoncurd, maränger, toscaglasyr, godis och maränger. Onekligen en utmaning!


Fast allra mest längtar jag efter att baka bröd igen. Som barn önskade jag så att mamma och pappa skulle köpa delikatesslimpa eller hönökaka som alla andra. Istället envisades de med att baka eget bröd. När pappa bodde här i huset i Hult de sista åren han levde då bakade han gärna. Brödet han bakade var samma som under min barndom och som vuxen tyckte jag det var det godaste brödet någonsin. Försökte skriva ner hans recept men konstaterade att hans recept skiljde sig från gång till gång och att han gick på känsla. Så gör jag ofta också men försöker att skriva ner mina recept för att kunna upprepa det som var riktigt lyckat. Tänker också att det är fint att spara för framtiden. Har så många gånger försökt återskapa farmors äppelkaka och pappas bröd men utan större framgång. Tänker att jag gör det lite lättare för mina barn om de vill återskapa smakerna från sin barndom. Så jag längtar efter mitt kök, uthärdar att vara utan kök genom att planera och längta efter det som komma skall.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...