fredag 5 augusti 2016

Den längsta av månader

Tittar tillbaka på juli som nu passerats och ersatts av augusti sedan några dagar tillbaka. Tänker att det känns som om juli rymmer fler dagar och timmar än alla andra månader. Helt otroligt så mycket härligt och fint som har hunnits med under denna högsommarmånad. Augusti har inletts med ett något lugnare tempo där tjejerna är på Popkollo i Trollhättan på dagarna och under tiden jag väntar på dem sitter jag och skriver på min mastersuppsats.


Juli inleddes med att kidsen åkte på läger med Unga Örnar i en vecka. Det blev märkligt tomt och tyst i Hult när det plötsligt bara var jag hemma. Eller för att vara korrekt jag och hundarna, katterna och gnagisarna. När barnen var iväg passade jag på att umgås med mamma och lyckades göra riktigt fina loppisfynd. Inte ofta jag hittar fina resväskor på loppis numera vilket gjorde mig riktigt glad. Dessutom tillbringade jag två dagar på Hamburgsund Pride, Sveriges minsta pridefestival tillsammans med ABF vilket var otroligt roligt och peppande. Hann även med shopping i Göteborg, fika med vänner samt att vara i min trädgård och jobba med odlingarna. Märkligt så mycket en hinner när en är ensam hemma.


När kidsen väl var hemma igen var det åter full fart i tillvaron. Vi har numera en trettonåring i Hult och hon firades ordentligt med kalas. Yngre barnet och jag tog oss en tur till Malmö under några dagar och det är verkligen en stad jag tycker om att besöka. Skönt dessutom att åka tåg både dit och hem och få tid och möjlighet att läsa. Jag har ju gett mig själv en egen bokutmaning över sommaren. Har inte någon bestämd siffra på hur många böcker som ska läsas men jag läser och räknar dem för mig själv.


Väl hemma från Malmö var det fullt fokus på trädgården för min del. Rosenträdgården blommar ju alldeles ljuvligt och dessutom är det mycket arbete med odlingarna. Har känt mig lite stressad i sommar över att jag inte riktigt hunnit med min träning. Konstaterar dock att trädgårdsarbetet kompenserar väl för färre gymbesök och löprundor.

Sorg och glädje ligger nära varandra och vi fick säga farväl till vår lilla katt Saga vilket var mycket ledsamt. Hon var sjuk och beslutet att låta henne gå var alldeles rätt men likväl svårt. Märkligt hur både Cleo och Saga nu är borta med tanke på att det är katten Elvis som är sjuk och som förbryllar veterinären genom att både fortsätta leva och dessutom må rikigt bra. Sorgen lindrades lite av vår nya vän Nisse som flyttat in i Hult. Han är söt, kaxig och väldigt nyfiken och är redan ett uppskattat tillskott i familjen.

 
Under några dagar for Regina, Sophie och jag på vad vi kallade för #tantroadtrip i södra Skåne. Med risk för att vara tjatig så måste jag bara åter säga vilket fantastiskt landskap! Sydkusten är verkligen fantastiskt vacker och jag tror inte det går att få nog av landskapet. Är därför riktigt glad över att ha en resa till Rügen via Trelleborg planerad om några veckor. Ska verkligen bli roligt att åter susa fram längs de skånska vägarna och njuta av det vackra landskapet.


Under hela juli har huset i Hult befunnit sig i ett totalt kaos sedan köket började rivas. Nya fönster är på plats i köket och en dörr har öppnats upp mellan kök och matrum. Däremot är det verkligen kaos i resten av huset. Just därför känns det skönt att mitt rum, kidsens rum och uterummet är mer städade och ordnade än vanligt. Skönt att kunna kliva från kaos till kosmos och sedan stänga dörren om sig.


Under juli har jag hunnit med sådant där som verkligen är viktigt. Har lyckats få tid att umgås med alla mina barn och även med barnbarnet och med mamma. Har lyckats träffa vänner som jag ser alldeles för sällan och verkligen haft tid att umgås.


Avslutade juli med en tur till Tjörn för att umgås med faster, kusiner och kusinbarn. Känner att jag har blivit bättre på att göra utrymme för det viktiga i livet. Att arbete inte är det främsta utan istället de människor som finns i livet, sådant som en mår gott av och som sätter guldkant på tillvaron. Juli har verkligen varit en månad med överflöd av livets goda. Känner mig mycket tacksam över detta!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...