onsdag 3 augusti 2016

Rosariet

När jag var på roadtrip för en tid sedan besökte vi Ystad och passade då på att besöka klostret där. Anledningen till att jag så gärna ville dit är att där finns Rosariet. En rosenträdgård helt enkelt och är det något jag är svag för är det just rosor.


Förutom rosariet finns också  en pionträdgård samt en kål- och örtagård.


Hemma Hult blommade rosorna för full men i Skåne var de tidiga rosorna redan överblommade. Konstaterar att här måste ha varit otroligt vackert när trädgården stod i blom. Kände mig onekligen besviken över att inte få se rosenträdgården blomma. Å andra sidan ger det mig ännu ett skäl att åter vända till södra Skåne. Har sällan känt mig så hemma i ett landskap som just där. Kanske är det de många vackra trädgårdarna som skapade känslan av att komma hem.


Även om rosorna inte blommade fanns det mycket fint att titta på.


Tyckte verkligen om hur de byggt upp rosenträdgården. Fick med mig mycket fin inspiration till rosenträdgården i Hult. Byggde ut rosenträdgården förra året men börjar allt mer fundera på om den verkligen skall vara en separat del av trädgården. Kanske borde hela trädgården vara en rosenträdgård!


Flätat staket är verkligen fint. Charmig bänk dessutom.



Tänk att alldeles vanlig lök är så vacker när den blommar.




Några rosor fanns det kvar att titta på vilket onekligen gjorde mig glad. Rosariet har många gamla rosensorter. De är verkligen vackra men nackdelen är att de bara blommar en period. Av den anledningen har jag valt att satsa på remonterande sorter, det vill säga sådana som blommar om och länge. Nu när rosenträdgården växt till sig har jag dock tänkt komplettera med gamla sorter. De rosorna är ju en del av ett grönt kulturarv och det känns fint att få vara delaktig i att bevara dem.




Nästa gång jag besöker rosariet i Ystad skall jag se till att pricka in tiden då rosenträdgården blommar. Känner mig redan förväntansfull och konstaterar att jag med det faktiskt har planerat en av aktiviteterna för nästa sommar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Woooo sååå vackert ....
/Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...