måndag 22 augusti 2016

Lavendelskörd

Lavendeln blommar så fint i min trädgård och jag ser ut att kunna få en riktigt fin skörd i år. Förra året gjorde jag i ordning en ordentlig lavendelplantering eftersom jag då upptäckt hur otroligt användbar blomman är. Tidigare har jag haft lavendel i rabatterna mest för att den är vacker. Brukade som barn göra små doftpåsar med lavendel att lägga i garderober och lådor men någon större användning för blomman hade jag inte sett. Så fick jag för två år sedan en burk med lavendelsocker i present. Detta använde jag sedan för att baka ljuvligt goda kakor med en antydan av lavendel i. Det blev gott men det var just det där med en antydan till lavendelsmak, jag ville ju ha mer! Prövade därför att helt enkelt hacka blommorna och hälla direkt i smeten. Resultatet blev över förväntan. Alldeles vanliga kolasnitt smaksatta med lavendel är nog bland det godaste jag har ätit. Det är däremot inte bara bakverk som blir ljuvligt goda med lavendel. Har även testat att göra lavendelkyckling och potatissallad med lavendel. Låter som märkliga kombinationer men i själva verket otroligt gott. Ju mer jag använder mig av den söta blomman desto mer konstaterar jag att jag odlar alldeles för lite av den. Har därför ägnat morgonen till att stega runt i trädgården och fundera över vart det borde växa mer lavendel. Ett trevligt problem att börja veckan med känns det som.

2 kommentarer:

Min Lilla Kokvrå sa...

Lavendel är en stor favorit, älskar doften.
Lavendelkyckling låter oerhört intressant. Googlade och hittade några recept, så det ska jag testa vid tillfälle.

/Birgitta

Rost och rädisor sa...

Tack för fina lavendeltips! Känns som det borde växa mer lavendel här också.
Ha det så gott
/Anette

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...