fredag 5 augusti 2016

Popkollo

Veckan som har gått har kidsen och jag tillbringat i Trollhättan. De har varit på Popkollo och jag har ägnat mig åt min mastersuppsats. Idag var sista dagen och popkollot avslutades med en konsert. Det var sju tjejer som spelat ihop sedan i måndags som stod för musiken och jag är verkligen imponerad av dem. Särskilt av yngsta barnet som innan i måndags aldrig spelat trummor och idag kompade som om hon aldrig gjort annat. Tjejerna har verkligen trivts under veckan och utvecklats i sin musik. Popkollo är en förening för bara tjejer som sysslar med musik. Föreningen grundades 2003 efter ett initiativ av Marit Bergman som uppmärksammat att det var få tjejer som spelade på den svenska festivalscenen. Sedan 2003 har massor av popkollon genomförts runt om i landet och många tjejer fått chansen att spela, sjunga och ta utrymme. Otroligt bra med en miljö där de får fokusera bara på musiken. Det har dock inte bara varit musik under veckan utan också massor av bra diskussioner om normer och genus om om könsmaktsordning. Svåra frågor men jag är verkligen avundsjuk på tjejerna som redan i deras ålder lär sig att genomskåda strukturerna och inte acceptera att behandlas annorlunda för att de är tjejer. Att vara tonåring är inte enkelt men jag tror att detta kommer att göra dem starkare och betydligt tuffare än vad jag var i deras ålder.

Popkollo i Trollhättan möter publikens applåder efter konserten

1 kommentar:

Christina sa...

Vad kul med popkollo!

Ha det fint! Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...