torsdag 18 augusti 2016

Svartvit dramatik

En bild säger mer än tusen ord sägs det ju. Till skillnad från orden är bilden mer öppen för tolkning. Förvisso går det även att tolka ord och saker kan ges en mening som en inte alls tänkt sig när en skrivit dem. Med det skrivna ordet utgår jag oftare från att så som jag skriver är så som min text uppfattas. Med bilden är det mer öppet, mer flytande och tolkningen en del av förutsättningarna. Kan nästan förlora mig i bilder och alla de möjliga berättelser de rymmer. Leker med bilderna när jag redigerar dem och på så vis kan samma bild berätta helt olika berättelser.


Dramatiskt i svartvitt, nästan lite olycksbådande och svårt. Ett hav där skepp möter sitt öde och där stormvindar härskar. I svartvitt känns berättelsen trolig och möjlig. I färg syns det istället att solen skiner, att det inte är storm, bara vågor som slår mot en klippa en härlig sommardag. I färg finns inget olycksbådande över bilden och den berättar snarare berättelser om sommarlov, utflykter och härliga stunder. Lite så som livet är i stort egentligen. Allt blir lite enklare att hantera när solen skiner och världen har färg.

2 kommentarer:

Villa Frejas bokblogg sa...

Så vacker och uttrycksfull bild. Som du skriver, ett svartvitt foto kan oftast förmedla känslan ännu starkare. Kram.

Browneyedgirl sa...

Vilken känslofylld bild :) Är svag för svartvitt. Hoppas du får en fin lördag :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...