tisdag 24 maj 2011

Frukost med det lilla extra

Hade tänkt börja den här dagen med en långpromenad med Ida men med tanke på ruskvädret utanför fick det bli en kort promenad istället. Dåligt väder är en bra ursäkt att få mysa lite. Jag har kokat en omgång marmelad nu på morgonen så det luktar nästan lite som jul. Att koka marmelad och sylt är ett tacksamt jobb. Det är enkelt att göra och resultatet blir oändligt mycket bättre än det man kan köpa i affären. Jag tycker dessutom om att veta vad det jag äter innehåller och har man tillverkat det själv så vet jag exakt. Känns som att det blir allt viktigare med tanke på diverse olika tillsatser i maten.

Sedan vi flyttade till huset för tre år sedan har vi varit riktigt ambitiösa och bakar i stort sett allt bröd själva. Det har gått så lång att jag nästan inte gillar köpt bröd längre. Jag är uppväxt med en pappa som bakade allt bröd hemma och vad jag längtade efter köpt bröd. Minns hur jag brukade snegla på kompisarnas mackor på utflykterna och önskade att jag också hade hönökaka eller kanske delikatesslimpa. När jag flyttade hemifrån njöt jag av att köpa bröd och lovade mig själv att mina barn skulle minsann slippa pinsamt hembakat bröd. Sen gick åren och idag gör jag precis som mina egna föräldrar, bakar bröd och skickar med hembakade smörgåsar på barnens utflyckter.

Nedan följer recept på dagens bröd

Bröd med pumpa-, lin- och solrosfrön
25g jäst
5dl vatten
50g margarin (fast jag brukar ta nån matsked olja och youghurt istället)
2msk flytande honung
1 dl solrosfrön
1 dl pumpafrön
1dl linfrön
5dl rågsikt
9dl vetemjöl

Rör ut jästen med ljummet vatten i en bunke eller köksmaskin. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta degen till den är smidig. Jäs ca 1 timme.

Ta upp degen och knåda den lätt på mjölat bakbord. dela degen i ca 20 bitar och rulla dem till bullar. Pensla bullarna med vatten och vänd dem i linfrön. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Jäs ca 30 min utan bakduk. Grädda 10-15 min mitt i ugnen. Låt bullarna svalna på galler utan bakduk.



Te, nybakat bröd och hemmagjord marmelad


Härlig kopp från Indiska

En fin kopp och en fin assiett gör att frukosten känns extra lyxig

1 kommentar:

Regina sa...

Duktig tös :) Jag tänkte på igår att jag längtar efter hemgjord marmelad, får väl göra rabarbermarmelad eller något :P och sen kommer jordgubbarna :) Ser väldigt fint ut iaf :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...