fredag 6 maj 2011

Ogräs

Istället för att svära över mängden ogräs i min trädgård försöker jag se det som något positivt. Kaninerna och marsvinen blir glada över att få kirskål att äta och familjen har gott om nässlor. Tidigare år har jag nöjt mig med att plocka några omgångar nässlor för att koka soppa. Förra året gjorde vi ett lyckat försök med en paj som kallas ogräspaj. Den innehåller både nässlor och kirskål men jag valde att bara ha i nässlorna. Det blev en uppskattad paj som serverades på ena dotterns konfirmation.

I år känner jag mig lite modig och vågar mig på ett nytt grepp nämligen att torka nässlorna. Enklast torkar man dem  i ugnen på låg temperatur tills de är spröda och torra. Använd sedan morteln för att stöta dem till ett fint pulver. Pulvret förvaras i en tätslutande burk och kan användas i både matlagning och bakning. Hittade ett recept där man gjorde te på pulvret, men jag känner att riktigt så modig är jag nog inte än!

Torkade nässlor

Började först med att smula nässlorna men insåg att detta om något var ett bra jobb för morteln
Resultatet blir ett fint pulver som kan användas i bakning och matlagning

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...