fredag 18 januari 2013

Åka hem och sova borta

För ganska exakt tio år sedan flyttade jag från Kungälv där jag är född och uppväxt. Jag hyrde ut min lilla etta i andra hand för att flytta till Vänersborg där jag skulle studera ett år. Jag hade redan pluggat något år och pendlat till Uddevalla och var innerligt trött på bussar och tåg som skulle passa ihop men som sällan gjorde det. Alltså packade jag ihop mina saker och två katter och styrde flyttlasset till en ny stad. Då trodde jag att det bara var tillfälligt, att jag snart skulle flytta hem igen. Några månader senare träffade jag Raimo och flyttade till honom i Stenungsund. Den första tiden sökte vi lägenhet i Kungälv, men det visade sig vara svårt. Efter något år köpte vi huset och flyttade till Munkedal ytterliggare några år senare. Under 23 år bodde jag i Kungälv och under ytterliggare några år såg jag det fortfarande som mitt hem. Idag är jag "hemma" och hälsar på men Kungälv är inte längre mitt hem. Det är en plats med många minnen men mitt hemma är inte längre här.

Fast en dag som denna då jag har varit hela dagen i skolan och skall dit tidigt imorgon igen då är det skönt att sova över hos mamma. Mamma bor i samma hus som jag hade min första lägenhet och där vi även bodde när jag var riktigt liten. Här är allt märkligt bekant även om det känns som om det var i ett annat liv jag bodde här.


När jag var liten och vi varit och hälsat på min mormor i Hovmantorp då var vi äntligen hemma så snart jag såg siluetten av Bohus fästning. Idag känns det som att jag är hemma när jag svänger av motorvägen vid Saltkällan.


2 kommentarer:

Unknown sa...

Åh så vackert och visst är det så att där man lägger hatten är där hemmet är;)

Hoppas du får en bra dag i skolan idag
Kram
Annie

VisaLiza sa...

Visst är det en vacker plats! När jag någon gång vid sällsynta tillfällen längtar efter Kungälv då är det till fästningen jag längtar. Och dagen i skolan blev alldeles underbar! Kramar Liza

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...