måndag 28 januari 2013

När allt annat är klart...

Egentligen är det helt livsfarligt att börja renovera sitt hus. Plötsligt känns det som om ingenting alls duger längre och att jag vill ändra på allt NU. För dryga två år sedan flyttade Raimo och jag in i Annas gamla sovrum. Vi hade inte tid att tapetsera om innan vi flyttade in i rummet men tänkte att det är ju snabbt gjort. Två år senare är det fortfarande inte gjort och vi har dessutom Annas gamla hyllor uppsatta på vägen. Efter att Anna flyttade ut ur rummet visste vi till en början inte riktigt vad vi skulle göra med det. Något år blev rummet bara ståendes nästan tomt innan vi kom på att vi skulle flytta in i det.


Vårt gamla rum som nu är tjejernas rum är betydligt större än vårt nuvarande sovrum. För barnen är det något bra, men jag föredrar detta lite mindre rum. Känns mysigare och mer trevligt helt enkelt. Lägg märke till katten Saga som sover i vår säng. Hon bor i stort sett i vår säng och ibland kommer hon bara ner någon minut för att äta och gå på lådan innan hon lägger sig att sova igen. Inte så dumt att vara katt!


Lister är något som vi är helt sanslöst dåliga på att få upp i de rum vi renoverar. Det är inte särskilt krävande men ändå blir det inte gjort! Mitt sängbord är egentligen en byrå och det är bra att den är lite större än ett vanligt bord eftersom jag har en tendens att belamra den med mängder av böcker.


Hyllan på väggen är kvar från när rummet var Annas. Det ser lite lustigt ut men den har fått vara kvar eftersom den trots allt fyller en funktion. Här står alla böcker som jag har tänkt att läsa. Är fortfarande i det läget att jag ställer dit fler nya böcker än vad jag plockar bort sådana som är lästa.


Jag tycker om att ha mina smycken framme så jag ser dem. På så vis blir de till glädje även de dagar jag inte har dem på mig. Accessoarer är något jag lägger mycket tanke bakom innan jag köper. Rätt sak kan komplettera och göra hela intrycket. Eftersom jag tänker efter innan är det dessutom sällan jag numera köper sådant som inte används.



I sovrummet hänger min favorittavla som dessutom kommer från min favoritfilm Amelié från Montmarte har du inte sett den så gör det! Helt totalt fantastisk är den filmen och jag kan se den om och om och om igen... På sikt när alla andra projekt som är på gång är klara då skall vi ta tag i vårt sovrum. Dörren skall flyttas och är tänkt att vara där sängbordet är nu. På så vis blir vårt rum lättare att möblera och så även barnens lekrum. Golvet skall målas grått som i resten av huset och taket det blir vitt. Tapeten har jag redan hittat och det blir en tapet med pioner mot en botten i nougat. Vill inte ha ett allt för ljust sovrum, men det måste ju också passa in med resten av huset. Har en tid funderat på att sprejmåla vår säng. Jag älskade den när vi köpte den och trodde aldrig någonsin jag skulle tröttna på den. Nio år senare tycker jag inte illa om den, men lite förändring skadar ju inte. Att köpa en ny säng känns dock både onödigt och dyrt så därför funderar jag på färg. Vit kanske!?


Till sist två riktigt gamla bilder. Fast så gamla är de kanske inte, men det känns hemskt länge sedan. Så här såg rummet ut när Anna var 10 år och var den som bodde här. Anna hade själv valt färgerna grönt och blått som hon ville ha i rummet. Gardinen i fönstret är från när jag var liten och har Dunderklumpen på sig.


Den lilla vita byrån fanns i huset när vi köpte det och har hela tiden haft sin plats i Annas rum. Den var i ganska dåligt skick men med lite färg såg den shabby chic ut istället för bara shabby. Känns som väldigt länge sedan som Anna var så liten att hon läste Bamse och hade gosedjur i sängen. Undrar lite vart alla de där åren har tagit vägen.


6 kommentarer:

Victorias Provkök sa...

Alltid kul med lite förändring:)
Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

Unknown sa...

Men visst är det härligt att drömma, planera och drömma. Det är ju halva nöjet;)

Tack för din söta kommentar inne hos mig idag och hoppas verkligen att ni får bukt med rasismen i munkedal hoppas vi får bukt med en i hela landet. Känns ibland som om den ligger där och puttrar under ytan och vi får nog börja se upp.

Härlig kappan var i förra inlägget, tänk om jag ändå hade sparat min favorit kappa. Men ack nej den skänktes alldeles för fort.

Önskar dig en ljuvlig kväll
Kram
Annie

VisaLiza sa...

Visst är det trevligt med lite förändring :) Trevlig blogg du har och vilket spännande företag! Liza

VisaLiza sa...

Håller med om att detta är något vi måste få bukt med! Vissa saker är jag glad att jag har sparat men ibland känner jag mig lite som en hamster! Bävar lite för när min klädkammare skall röjas. Tur att kläderna inte passar längre :D Kramar Liza

Prinsessorna på Bellevue sa...

Såå många bilder och vad du är duktig att berätta för oss! Förstår preciis vad du menar och det är samma sak här, hmmm... tillfälliga lösningar blir liksom lätt permanenta och hux flux har det gått en massa år. Samma sak med lister, det är hopplöst om man inte sätter dit dem direkt. Mysigt har ni i alla fall och den där lilla missen verkar ha det hur bra som helst!

Kram
Petronella

VisaLiza sa...

Tack snälla! Skönt att höra att det inte bara är hos oss om de tillfälliga lösningarna har en tendens att bli permanenta. Kramar Liza

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...