lördag 19 januari 2013

Lugnet före stormen

Lördagskväll och vi njuter av ett nystädat hus. Man skulle också kunna säga att vi njuter av lugnet före stormen. Imorgon ska vi börja röja ur den krypvind som skall omvandlas till klädkammare. Sen kommer huset att vara drabbat av renoveringskaos under de kommande månaderna. En del av mig känner att vi kanske skulle vänta lite, kanske behöver vi inte börja förrän till sommaren! Fast i sommar vill jag inte bygga, i sommar vill jag vara ledig och njuta av solen. Alltså är det bara att bita ihop och sätta igång. När allt är klart kommer det att kännas helt underbart, under tiden kommer det att sväras och klagas här i Hult och innan har vi lite blandade känslor inför projektet som komma skall. Under tiden vi renoverar brukar jag titta på bilder när det är ordning i huset, när det inte ser ut som om något exploderat.                      


Hallen och vardagsrummet i Hult är ett enda stort rum. Tavlan med Audrey Hepburn är en av mina absoluta favoriter här hemma. Jag hittade den i Ullared för några år sedan och ignorerade totalt att den kanske inte skulle rymmas i bilen. Vi var några som samåkt ner och resan hem var allt annat än bekväm, men vad gjorde det jag fick ju hem min fina väldigt stora tavla!


Mangeln stod i huset redan när vi köpte det. Tydligen köpte en tidigare ägare den på 30-talet


Trappan är ett av de kommande projekten i huset. Tapeten ska vi behålla men trappstegen skall målas grå och sidorna på trappen blir vita.


De två vita pelarna är allt som är kvar av väggen som tidigare delade av hall och vardagsrum. Idag är det nästan svårt att tänka sig att rummet har sett ut på något annat sätt


Jag gillar att vi har en öppen planlösning i huset. Vid bordet i vardagsrummet sitter barnen och gör läxorna samtidigt som jag sitter vid mitt skrivbord i biblioteket och Raimo lagar mat i köket. Tycker om att det finns utrymme för allas aktiviteter i samma rum.


Imorgon blir det att rulla ihop mattan och lägga undan den. Även om det är på övervåningen det skall byggas så vet jag av erfarenhet att vi kommer ha sågspån och byggdamm ÖVERALLT! Efter att ägnat oss åt att renovera huset i Hult i dryga åtta år börjar vi bli ganska rutinerade. För varje gång blir det lite lättare och dessutom blir lite mer av huset klart. Win-win helt enkelt!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Ni har ett sådant vackert hem och jag ser framemot att få se resultatet av den senaste renoverinen när den blir färdig;) Passa på att njut av lugnet före stormen och de nystädade hemmet;)

Kram
Annie

VisaLiza sa...

Tack snälla du! Lägger den kommentaren på minnet för att ta fram när kaoset är som värst! Kramar Liza

Linda i Berlin sa...

Det skulle vara spännande att se hur hela huset ser ut nu. Men du kanske inte har lust att skriva ett sånt. Kanske efteråt? Hint hint... :)

VisaLiza sa...

Just nu råder kaos på hela övervåningen... blir nog ett senare projekt att skriva om huset. Tills dess kan du kanske hålla tillgodo med hemma-hos-artikeln från Livåleva http://livaleva.com/2012/12/02/det-var-en-gang-en-affar/ När vi är klara kommer det absolut att visas upp bilder på huset i sin helhet. Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...