tisdag 4 juni 2013

En egen dag i Hult

Börjar så smått att vänja mig vid att vara ensam hemma lite oftare igen. Nu när det blir allt vanligare inser jag hur beroende jag är av att få vara ensam. Det är då jag är som mest effektiv och får gjort tusen olika projekt på en enda dag. Jag älskar min familj innerligt men tystnaden som råder när jag är ensam hemma är verkligen helt ljuvlig.


Börjar dagen i trädgården med att vattna alla blommor. Eftersom pelargonierna som planterades blev väldigt många fick de en hylla att trängas i. På sikt skall de hitta ut i trädgården, men nu gör de sig bra i hyllan. 


Jag inspekterar de nya tillskotten i trädgården och glädjer mig åt att det vi planterat i maj verkar att trivas här i Hult. Dessvärre trivs kirskålen också helt fantastiskt bra och det är en evinnerlig kamp att rensa. Rensar lite varje dag och konstaterar att våra marsvin och kaninen i vart fall blir glada av all kirskål. Vackra dagar som denna får de flytta ut i den stora uteburen på några kvadrat där det finns gott om plats för hopp och skutt. Fastnar alltid där och tittar på dem och deras glädje i att vara ute. Vi hoppas just nu att det är tillökning på gång hos marsvinen. Lite tidigt att avgöra ännu, men hoppas gör vi.


Ena uppsättningen trädgårdsmöbler har hittat en ny plats i trädgården. Tonårsdottern fick för några år sedan i uppgift att måla dem och det tycks ta tid. fast egentligen är det lika bra eftersom jag tror att det gör sig betydligt bättre i vitt. Hur tänkte jag med gröna möbler mot grönt gräs?


Prydnaden på brunnen är Dianas kreation. Hon fick syn på pilkloten i blomsteraffären och fick genast en bild av att vi borde ha ett sådant på ena brunnen. Med en blomma i blev det onekligen en spännande dekoration i trädgården. Tänk om jag äntligen har ett barn som delar mitt intresse för trädgården och inredning. Hoppas kan man ju alltid!



 Elvis hjälper till att spana men väljer en lite högre höjd än jag. Fast det är klart på högre höjd ser man mer!

Här är då våra nya odlingsbäddar. Nyvattnade och redo för den nya dagen. Trots att det var i söndags vi sådde och planterade så går jag redan och spanar och det börjat att gro. Än är det lite tidigt men jag kan inte låta bli. Hoppas på att vi får lite grus levererat under veckan så det blir helt färdigt också. Spindelnätet till höger i bild är makens kreation och där skall vaxbönor och sockerärtor klänga i sommar.

8 kommentarer:

Diana sa...

Jag älskar att vara hemma själv, fast jag brukar inte vara så produktiv som du är. Haha! Nån maskin tvätt eller så blir det ju men inte så mycket som jag borde...
Du har det jättefint hos dig, ett litet paradis!

Hannis sa...

Jag gillar att vara själv.
Kan bero på den extrema ljudnivån jag jobbar i hela dagarna och att jag är i stort behov av tystnad efter jobbet.
Jädrans vad med pellisar!
Kul när det växer så det knakar=))

VisaLiza sa...

Fast det är ju det fina att man måste ju inte vara så effektiv utan kan gå och bara skrota om man vill :) Ja Hult är verkligen mitt paradis på jorden!

VisaLiza sa...

Det där är dessutom bara de som inte fick plats någon annanstans. Är visst lite förtjust i den blomman märker jag. Ja tystnad är verkligen något man behöver för att orka med.

Rosenhäxan sa...

Visst är det ljuvligt med ensamheten ibland. Fast familjen betyder allt så behövs lite luft i mellanår.
Nu är ju mina barn utflugna och jag har all tid i världen till att göra sånt jag gillar.
Har ju 8 barnbarn oxå och de är ofta hos mej men det är ju så ljuvliga så jag säger aldrig nej när de vill komma.
Va fint du verkar ha det i ditt Hult.
Lovar att meddela när jag får ang reportaget.
Kramen Gittan

Huset på Backavägen sa...

Häftigt spindelnät, det var smart. När min syster skulle köpa nya täckbyxor till sin son mitt i vintern för dom gamla hade gått sönder gick det heller inte att hitta några. Det var inte säsong...
Må så gott
Kram Anki

VisaLiza sa...

Det är väl så att var tid har sin charm. Vi har ju både barn hemma och barnbarn på samma gång och det har sin charm det också. Fast än är det bara ett barnbarn. Kramar Liza

VisaLiza sa...

Ja jag blev lite imponerad över hans kreativitet. Tänk om man skulle starta en affär som säljer saker som stämmer överens med verkligheten. Tror det skulle gå strålande. Kramar Liza

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...