onsdag 29 oktober 2014

Ett loppisfyndat skåp

I vårt vardagsrum här hemma i Hult står en av mina favoritmöbler. Ett skåp som vi hittade på en loppis i Lysekil för många år sedan. Det var en loppis som skulle stänga dagen efter och nu såldes alla möbler ut. Skåpet var det allra första jag såg när jag klev in genom dörren och det var utan tvekan en möbel som skulle passa i vårt hem. Dessutom visade det sig att skåpet bara kostade 40 kronor just på grund av att loppisen skulle stänga. Med tanke på priset spelade det inte så stor roll att nyckeln hade försvunnit och att vi inte kunde se hur det såg ut på insidan.


Det större problemet var hur vi skulle få med oss skåpet hem. Det är nämligen rejält tungt och otympligt. Vi hade inte dragkrok på vår bil och hade inte heller hunnit ordna en kärra innan affären stängde. Däremot hade vi takräcke på bilen och mycket god vilja. Med hjälp av några på loppisen lyckades Raimo, Anna och jag att få upp skåpet på taket till bilen och kunde påbörja resan hem. Sakta, sakta gick bilfärden från Lysekil och hem till Hult med skåpet fastsurrat på biltaket.


Kanske är vårt fina skåp det bästa loppisfynd vi någonsin har gjort när jag tänker efter. Väskorna ovanpå är även de fina loppisfynd. De är dock fyndade i slutet av 90-talet då resväskor ännu inte blivit poppis på loppis. Då kunde de fyndas för tio kronor vilket jag gjorde och sedan lade dem på hög istället för att köpa en byrå. En byrå hade jag nämligen inte råd med när jag precis flyttat hemifrån och då blev resväskorna en bra ersättning.



Under flera år stod vårt fina skåp i vårt gästrum men det kändes synd att ställa en så fin möbel i ett rum som inte används så ofta. Nu står det mitt i vardagsrummet och i min mening är det skåpet som gör hela rummet.

Den saknade nyckeln till skåpet visade sig inte vara något problem. Väl hemma i Hult testade vi nycklar från andra skåp och lådor och hittade snart en som passade. Tur det eftersom skåpet inte bara är fint att titta på utan också rymmer otroligt mycket bra förvaring.

3 kommentarer:

Anna/notonmusic sa...

Hej, här var det trevligt att titta in! Vilket jättefint skåp! Roligt när man kan göra riktiga fynd 😀

Ninette sa...

Det där skåpet är ju helt fantastiskt! Vilket fynd!

Hem och Lycka sa...

Men wow, vilket fint fynd!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...