söndag 26 oktober 2014

Scones med smak av äpple och kanel

Det är åter kväll i Hult och nu väntar ledighet för barnen under veckan som kommer. Ledig vecka på så vis att det inte är någon skola men istället väntar många roliga aktiviteter. Fast det som uppskattas allra mest av oss alla är att skollov innebär lite mer tid tillsammans.


När det inte är tidig morgon som väntar imorgon då kan hela familjen sitta uppe och se på film tillsammans. Jag börjar så smått att vänja mig vid den nya möbleringen av vardagsrummet. Övriga familjen är mycket nöjda och säger att det är mycket mysigare nu. Bäst att lyssna på familjen tänker jag. Barnen önskade sig scones till kvällsmat och då passade vi på att testa ett nytt recept.


Scones med smak av äpple och kanel

Recept
75 g smör
4 dl dinkelmjöl
1 dl grahamsmjöl
1 dl havregryn
1 msk bakpulver
3 tsk kanel
2 msk honung
2 rivna äpplen
1 dl mjölk
1 tsk salt

Gör så här
Finfördela smöret tillsammans med mjöl och havregryn. Tillsätt sedan övriga ingredienser och rör snabbt ihop degen. Degen kan sedan delas i två delar och plattas ut till två kakor eller göras till bullar. Grädda på 250 grader mitt i ugnen i 15 minuter.

3 kommentarer:

Ett ögonblick sa...

Scones med äpple och kanel låter väldigt gott! Jag är ju nästan manisk på allt med äpple i så här på hösten. Familjen brukar vara ganska trött på äpplekakor framåt juletid;))Tack för receptet, det ska jag absolut testa.
...och så blev det en liten bild på er lilla cocker:) det var ju så jag hittade hit... för ganska längesedan.
Hoppas att regnet blåser bort nu och att Du får en fin dag!!
kram lisa

I mitt huvud sa...

Mums vad det låter gott!! Hoppas ni får ett mysigt höstlov!

Anonym sa...

Scones och te är extra gott på höstkvällana. Lyckost ni som har lovet "rätt vecka". Vi hade vårt lov för två veckor sedan. Kram Bosse

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...