fredag 10 oktober 2014

Solrosor

Förra helgen besökte vi några goda vänner och jag kunde inte låta bli att fotografera deras vackra solrosor. Rosor har ju blivit något vi tycker om här i Hult men solrosor har jag aldrig tänkt på. Tänk vilken otrolig växtkraft de besitter som växer upp om våren och vissnar om hösten. På den tiden hinner de bli meterhöga.


Nu om hösten när det inte är mycket som blommar längre blir solrosen verkligen ett blickfång i trädgården. Jag har lite funderingar kring vårt dike i trädgården och kanske skulle det passa att plantera lite solrosor där nästa år.


Solgula solrosor är verkligen vackra men de röda är mina favoriter.


Det känns verkligen roligt att planera för den kommande trädgårdssäsongen och det känns bra att det är några månader dit. Nu har jag tid att rita, sudda och planera om så många gånger jag vill. Dessutom finns tid att läsa in sig på det som skall göras. Det var fantastiskt roligt att för första gången ha växthus men allt vi odlade lyckades inte så bra och jag undrar varför. Till nästa säsong vill jag gärna ta reda på vad jag har gjort fel för att slippa upprepa mina misstag. Jag har genom åren köpt på mig ordentligt med trädgårdslitteratur men aldrig läst den ordentligt. Innan vi hade en riktig trädgård med odlingar kändes det inte riktigt relevant eller intressant. Däremot var jag säker på att de skulle komma till användning förr eller senare. Nu är det senare och böckerna kommer till stor användning.

1 kommentar:

Fröken Grön sa...

Verkligen vackert och en extra färgklick i trädgården så här års. Här hemma blev det dåligt med solrosor i år, men jag njuter av grannens varje gång jag går förbi.
En skön helg önskar jag dig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...