lördag 18 oktober 2014

Rosor i regnet

Det har regnat tämligen mycket de senaste dagarna här i Hult. Vi har klarat oss undan översvämning så här långt men vår grusväg har varit lite lätt vattenfylld. Vädret är dock fortsatt milt och mina rosor tycks trivas i regnet.



Vår New Dawn blommar och blommar och har många knoppar som väntar på att slå ut. Nästa vår skall rosenträdgården kompletteras med en pergola även över trappan som leder från plattläggningen ner i trädgården. Med tanke på fantastisk New Dawn är vad gäller blomning och även hur den breder ut sig är nu planen att sätta ännu en i den nya delen. Egentligen tyckte jag att det var lite väl mycket blekrosa i rosenträdgården men det som inte att klaga på en ros som New Dawn.




Kan inte heller låta bli att ta kort efter kort på alla vackra rosor. 


Det är dock inte bara New Dawn som blommar. Buskrosen Clair Renaissance blommar även den. förvisso inte lika överdådigt som New Dawn eftersom den bara har en enda ros och en enda knopp kvar.


Fast antalet är ju knappast det viktigaste. Nu håller jag tummarna för att även den sista knoppen hinner slå ut innan temperaturen blir allt för låg.


Vi har en nykomling i rosenträdgården som jag hittills bara har visat på Instagram men helt glömt att visa här. Den heter Rosa Hansaland och är en buskros. Eftersom den kom i jorden först i slutet av september är vi tacksamma för den hittills milda hösten som ger den nya rosen bättre chanser att hinna etablera sina rötter innan vintern.

Genom att bygga ut rosenträdgården kommer det att finnas utrymme för ännu fler sorters rosor. Tänk så märkligt egentligen att vilja ha fler sorter när vi redan har tjugo sorter. Det märkliga med rosor är att ju mer jag lär mig om dem desto mer vill jag veta. Ju mer jag vet desto fler vill jag ha här i trädgården i Hult. Alltså pågår nu en trädgårdsplanering där jag vill lyckas skapa ännu ett område för rosor. De där rosorna är helt enkelt beroendeframkallande!

3 kommentarer:

Villa Frejas bokblogg sa...

Så fina rosor. Älskar den ljusrosa färgen som den översta rosen. Kram.

Fröken Grön sa...

Jul i varuhusen och blommande rosor i trädgården, - oktober är onekligen en månad med tvära kast!
Här hemma har vi också remonterande rosor som blommar sin andra omgång. Nästan lite vemodigt att tänka att frosten snart kommer och tar dem...

Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ sa...

Så vackert:) Jag skulle också vilja lära mig mer om blommor och trädgård och så.... men jag bor ju i lägenhet med bara balkong hihi:P

sv: Haha, ja men det är lätt att missa saker. Själv har jag inte varit alls mycket på Orust och den där kyrkan är typ den enda platsen jag känner till;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...