torsdag 16 oktober 2014

Throwback Thursday

Vad göra en höstruskig dag? Gå igenom gamla bilder är alltid roligt, särskilt om de är från varmare årstider eller breddgrader. Lustigt nog fastnar jag för en bild där jag frös mer än vad jag någonsin gjort i hela mitt liv. Bilden är tagen i Paris i december 2005. Min väninna Linda och jag var på väg hem från Namibia där vi varit i två månader. På vägen hem mellanlandade vi i Paris och valde att tillbringa dagen där istället för att åka raka vägen hem. Egentligen skulle min väninna Andrea ha mött oss på flygplatsen och varit vår privata guide för dagen men hon blev förhindrad och vi fick spendera dagen på egen hand. Vi kom från Namibia där det var sommar och runt 35 grader varmt till ett Paris som var regnigt och där dessutom bara var några få plusgrader. Så som jag frös då har jag aldrig gjort varken förr eller senare. Inte ens när vi hade 34 minus i Hult frös jag lika mycket som jag gjorde då.


Vår dag i Paris blev inte riktigt som vi hade tänkt oss men det blev ändå en bra dag. Vi tog tunnelbanan in till centrum och hoppade av vid hållplatsen Notre Dame. På ett litet café intill den kända kyrkan åt vi en frukost som var riktigt god men också hutlöst dyr. Har nog fortfarande inte ätit en dyrare frukost tror jag. Det är lite märkligt att befinna sig i en stad som en aldrig har varit i men som en ändå känner väl. Vet att jag har skrivit om detta tidigare till exempel när vi besökte Rom förra året. Nåväl vår dag i Paris var en kall dag och vi var dessutom rejält trötta. Innan vi landade i Paris hade vi dagen innan flugit från Windhoek i Namibia till Johannesburg i Sydafrika. Därifrån åkte vi med ett nattplan och landade tolv timmar senare i Paris.


En enda dag har jag tillbringat i Paris men vi hann ändå se mycket av det som är förknippat med staden. Ända sedan vi var där har jag drömt om att åka tillbaka och då ha gott om tid att upptäcka staden. Dessutom tänker jag mig att vår, sommar eller höst är trevligare årstider för ett besök.

3 kommentarer:

Christina sa...

Åh, vad fint och kallt på samma gång. Hoppas att det är vackert väder nästa gång du kommer till Paris.

Kram Christina

Anonym sa...

Tack för ett fint inlägg. Jag förstår att ni två aldrig kommer att glömma den dagen. Stackars er. Vilken chock för era kroppar. Sedan vill jag givetvis att just ni två ska göra en återresa till staden en vår. Då önskar jag att det är skönt och soligt väder. Det är en underbar romantisk storstad med många ansikten. Helgkram Bosse

Villa Frejas bokblogg sa...

Å, jag sitter också och tittar igenom gamla bilder. Paris drömmer jag om. Kram.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...