onsdag 26 augusti 2015

Pumpor och annat ätbart

Från vår nya altan har jag fin utsikt över våra odlingar. Den senaste tidens sol och de två senaste dagarnas regn har gjort odlingarna riktigt gott. Det växer så det knakar överallt vilket känns riktigt roligt.


Den nya altanen är dessutom en perfekt solaltan vilket jag verkligen har uppskattat när det till sist blev lite sommar. Altanen är förvisso inte riktigt klar ännu, det ska till lite staket och lite annat innan vi är helt klara. Fast det har varit mindre viktigt när solen har visat sig, då prioriterar jag hellre att kunna sitta i solen.


Mina pumpor ser ut att trivas gott. Jag har ju aldrig odlat pumpor tidigare och har inte något att jämföra med. Känner mig lite orolig att de inte skall hinna bli klara innan säsongen är över.



Efter all förvirring när alla mina plantor skolades om börjar jag nu få koll på vilka plantor som är vilka. Jag har gett bort många plantor eftersom jag ett tag hade alldeles för många. Eftersom jag inte hade en aning om vilken planta som var vilken sort var risken stor att jag gett bort alla av en sort. Nu när alla plantor fått pumpor kan jag andas ut och konstatera att jag har alla sorter kvar här hemma.


Jag sådde växthusgurka, frilandsgurka och västeråsgurka. Växthusgurkan blev bara en enda planta eftersom de övriga inte överlevde. Den har försett oss med riktigt goda gurkor under säsongen och jag hoppas fortfarande att det skall hinna bli fler. Frilandsgurkor har jag däremot inte en enda. Många av mina gurkplantor gick hädan och många gav jag bort. Däremot har jag riktigt gott om västeråsgurka och idag skall jag testa att lägga in den. Har aldrig gjort egen inlagd gurka tidigare så det skall bli intressant att se hur resultatet blir.


Inne i växthuset växer det än så länge två stora auberginer. Det är inte någon större skörd men det är dubbelt så mycket som förra året. Alla aubergineplantorna har haft gott om blommor men det är bara två som har burit frukt. Än är det dock många som blommar så kanske finns det fortsatt möjlighet till mer skörd.


Vet att jag har skrivit om detta tidigare men det kan vara klokt att påminna sig om. Årets odlingar har ju inte blivit som jag hade tänkt mig och då är det viktigt att fokusera på allt jag trots allt har lärt mig. Nästa år skall jag driva upp färre pumpor eftersom jag i år hade fler än vad jag kunde klara av. Däremot skall jag odla mer squash eftersom det är en grönsak jag verkligen kommit att uppskatta i vardagen.

3 kommentarer:

Hemkära Hanna sa...

Det växer verkligen så att det knakar nu. Riktigt, riktigt roligt!

Mycket annat & lite betong sa...

Vilken härlig altan ni byggt!
Roligt att det växer så bra i dina odlingar. Det verkar som att växterna har gillat den sommar vi haft.

Kram Agneta

Junitjej sa...

Underbart när det växer!

Svar: Ja, i år var sommaren kort!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...