söndag 10 mars 2013

En sak i taget!

De senaste dagarna har ägnats åt textproduktion och tänkande. Intressant hur det bara ryms en viss mängd tankar i huvudet. När jag går in i skolarbetet då ryms det inte något mer i mitt huvud, det blir ganska snart helt fullt. Normalt sett har jag en hög kapacitet i mitt skrivande men just nu går det långsamt. Känner mig fortfarande inte helt hundra efter att jag varit sjuk och dessutom rullar livet på i sin vanliga snabba hastighet. Att ha fullt upp fungerar oftast väl och jag gillar att ha ett högt tempo. Nackdelen är att när man bli sjuk och sängliggande i en månad då blir det enormt mycket som som ställer sig på kö och pockar på uppmärksamhet. Det känns nästan lite oöverskådligt att börja ta tag i allt som måste göras. Det är lätt att strunta i allt och bara göra något helt annat istället. fast sen vet jag att när jag väl är i kapp igen så tycker jag ju att det jag gör är roligast i hela världen. det är ju det här jag har valt. Alltså tillämpar jag den enkla principen en sak i taget. Jag börjar med det som är viktigt och det som är mindre viktigt få helt enkelt vara. Det skulle vara lätt att prioritera bort träning, men jag vet av erfarenhet att det är ett stort misstag. Träning ger energi och med det ökad kapacitet och således något som inte bör prioriteras bort! Att träna är dessutom en stunds vila för huvudet. Kroppen får slita medan hjärnan kan koppla bort sig nästan helt en stund och det är riktigt bra. Denna söndag började tidigt och förgylls av ett härligt solsken. Jag har längtat så efter ljuset att jag inte ens bryr mig om att det åter är isande kallt ute!

Även den brantaste trappa kräver att man tar ett steg i taget!

4 kommentarer:

Villa Frejas bokblogg sa...

Ja, det gäller att veta vad man ska prioritera för att få som bäst utdelning. Jag måste prioritera träning och mycket sömn... men sen går jag all in för studierna, till familjens lidande förstås :( Man kan inte räcka till för allt alltid, tyvärr. Man gör så gott man kan och hoppas andra ska förstå att man är lite frånvarande mellan varven.
Kram - och lycka till.

Hannis sa...

Det är det där med att ta en sak i taget.
Det känns som en ständig träning.
Den där balansen. Jag har upptäckt att jag jobbat alldeles för mycket ett tag. Nedskärningar och omorganisation, och jag höjde tempot utan att märka det. Så då börjar jag om med gränssättande=))

Hoppas att du får vara frisk nu och tanka energi i ljuset!

VisaLiza sa...

Känns som att man har ett konstant dåligt samvete när man pluggar och har familj. Men men till slut kommer man i mål och då går det att göra andra prioriteringar :) Kramar Liza

VisaLiza sa...

Förr försökte jag göra allt på en gång hela tiden och det har varit en dyrköpt läxa känns det som. Bra att du markerar din gräns. Tror att vi många gånger är alldeles för dåliga på det. Håller tummarna för hälsan och tankar positiv energi för fullt :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...