måndag 22 juli 2013

Dagens sko

Inser att det var länge sedan jag hade ett skoinlägg här på bloggen. Tänk så många skor som redan hunnit visas upp och ändå finns det många kvar. Om ni inte anat en besatthet vid skor innan så borde ni göra det nu! Dagens sko är en retrosko i vardande. Den köptes 1997 när jag fortfarande gick på gymnasiet. Även när klumpiga klackar och platå var helt ute så fortsatte jag att använda dessa skor då de är fantastiskt söta och dessutom blir man riktigt lång vilket jag gillar. De känns dessutom retroinspirerade vilket bara är att gilla. Under flera år har jag inte kunnat ha skorna men nu sedan jag är tillbaka på min gamla skostorlek igen så passar de perfekt. Jag pratar ju ofta om det här med pris per tillfälle. Alltså vad varje användning av ett plagg eller en sko har kostat. Använder jag bara ett par skor en enda gång blir priset per tillfälle hela köpesumman. Använder jag dem istället tio gånger då delas köpesumman i tio. Jag tror att det är bra att tänka pris per tillfälle och tänka kvalitet i första hand. En klänning som var dyr att köpa men som håller i tjugo år är en bra investering. En billig klänning som håller för tre fyra användningar är inte en lika bra investering. Dessa skor köptes på rea för femtio kronor och jag har för länge sedan tappat räkningen på hur ofta de använts. Priset per tillfälle är dock rejält lågt!



14 kommentarer:

Christina sa...

Vad snygga skor! Och vad roligt att du har dem kvar sedan 70-talet, så många fina minnen de skorna då bär runt på. När det gäller pris så resonerar jag som du att det är bättre att investera i kvalitet som håller länge, då slipper man bidra till att uppmuntra dålig kvalitet och underbetalda arbetsvillkor för de som arbetat i tillverkningsprocessen. Jag brukar också passa på att försöka fynda på rea, för att slippa de där hålen i plånboken.

Och vad gäller föregående inlägg, så måste jag uttrycka min beundran för din viktresa. Förstår att det har varit en resa med många känslor och mycket kämpande. Du är så vacker! det riktigt strålar om dig.

Ha en fin dag! Kram Christina

Anna Margareta sa...

50 pix! Det var inte dåligt. Ibland har man tur. Kram

Hemkära Hanna sa...

Det är så finurligt att vara sin egen Vintagebutik! Köper man kvalitet så varar det länge och går det ur mode kan man bara lägga undan det ett tag och plocka fram igen när vindarna vänder.
Supersnygga skor!

Jennifer sa...

Men va kul att se! Det märket "attitude" - jag köpte ofta skor från det märket jag med, har fortfarande två par kvar i garderoben , som fortfarande används och de ser faktiskt fortfarande fina ut dessutom! Va kul! Ja se där kan man snacka om ett märke som körde med kvalité :)

Anonym sa...

Wow...Så coola skor :)
Soliga Kramar//Annmi

Villa Frejas bokblogg sa...

Vilka läckerheter. Kram.

Hannis sa...

Nog har jag anat en viss besatthet=))
Men när det gäller den typen av besatthet så gör det inget tycker jag!

Det där sättet att tänka gillar jag.
Det ska jag anamma.
Kram Hannis

VisaLiza sa...

Riktigt så många minnen bär inte skorna på eftersom de är köpta 1997. Undrar om jag ens hann använda några skor på 70-talet. Måste fråga mamma om detta :D Rea är verkligen bra att fynda på samt på loppisar. Jag älskar vintageskor och jag har sällan gett mer än 50 kronor för ett loppat par. Tack för fina ord om mitt förra inlägg. Min förhoppning är att kunna inspirera andra och se att deras livssituation kan förändras. Kramar liza

VisaLiza sa...

Så kan det gå när man handlar på halva reapriset :D Kramar Liza

VisaLiza sa...

Så har jag inte tänkt på det förut, men det är klart att samlar man på sig då har man onekligen en egen liten butik :D

VisaLiza sa...

Visst är det kul när skorna håller. Blir lika glad varje gång jag tar fram gamla skor som dessa och de fortfarande håller för användning :) Liza

VisaLiza sa...

Visst är de!!! Kramar Liza

VisaLiza sa...

Riktiga favoriter :D Kramar Liza

VisaLiza sa...

Vad bra att det funkar att vara lite besatt :) Kul att du gillar mitt pris-per-tillfälle-tänk. Har resonerat så i några år och inser att jag faktiskt gör färre dåliga köp efter att jag började med det. Kramar Liza

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...