lördag 20 juli 2013

I sommarens soliga dagar

Vissa dagar i Hult är bra och andra är ännu bättre. Igår var en sådan dag som var helt fantastiskt bra. Egentligen var den som många andra dagar här hemma, vi grejade i trädgården och njöt av solen. Igår hade vi även Magdalena och min pappa som sällskap. Magda är som en virvelvind när hon drar in i vår trädgård och plötsligt känns även de riktigt tråkiga sysslorna roliga. Hennes positiva energi smittar av sig och det blir verkligen kul att jobba.


Det är Magda som fått mig att bli entusiastisk inför att odla och nu kan jag skörda det jag har sått. Känns verkligen helt fantastiskt att mycket av middagens innehåll kommer från den egna trädgården. Igår testade vi att göra beer can chicken vilket var ett lyckat experiment. Det såg dock lite galet ut när den grillades eftersom man tar en hel kyckling, trär upp den på en ölburk och sedan ställs allt på grillen. Till kycklingen serverades pesto gjord på mangold och dill som jag plockat. Sallat, rädisor och sockerärtor kom även de från den egna odlingen och allt smakar bättre när man fått slita för att det skall växa. När potatissalladen skulle göras upptäckte vi att vi inte hade någon majonäs och prövade därför att göra egen. Det var oväntat enkelt och resultatet så bra att jag tvivlar på att jag kommer att köpa majonäs igen!


Här har ni min glada inspiratör och goda vän Magda. Vi avslutade dagen med en tur till hembygdsgården i Fisketorp där det är café om sommaren. Där fanns minst sju sorters kakor att välja på och dessutom gott om glutenfria alternativ till Magda. Kan inte bättre bli!


Väl hemma igen hittade vi Elvis sovande i solen på trappan. Jag tänker ofta att en katt måste ha det perfekta livet under förutsättning att de bor hos en bra familj. Äta, sova, spatsera lite, äta och sova lite till.


Rosenträdgården som påbörjades förra året är ännu inte klar, men nu äntligen på god väg. Igår målades träkonstruktionen och det som nu återstår är att sätta armeringsmattorna på plats. Sen kan rosorna klänga så mycket de vill.


Rosorna som redan planterats blommar för fullt och jag planerar för fler sorter. Har promenerat runt på den lokala plantskolan och låtit mig inspireras. Dels vill jag ha balans i färg och sort men jag vill också att det skall blomma så länge som möjligt. Tänker varva med sorter som blommar tidigt och sådana som blommar riktigt sent så vi kan njuta av vår rosenträdgård under så lång tid av året som möjligt.

8 kommentarer:

Hemkära Hanna sa...

Det låter alldelles underbart!

Huset på Backavägen sa...

Håller helt med dig, det man fixat själv och slitit för smakar bäst! Kul att njuta av sitt eget! Må så gott!
Kram Anki

Christina sa...

Oh, vilken lycka med egen rosenträdgård!
Och härligt med en god vän som inspirerar. Jag har aldrig gjort min egen majonnäs, har tänkt att det nog är svårt att lyckas med, men nu blev jag allt nyfiken. Ska leta upp ett recept och prova.

Ha en fin fortsatt sommardag! Här skiner solen för fullt.
Kram Christina

Hannis sa...

Med handen på hjärtat så är jag avis!
Men inte missunnsam=))
Så härligt att ha trädgård (med undantag för snöskottning),
att kunna ,om man vill, odla, plantera och njuta av det egna.
Det är livskvalitet!

Kramen Hannis

VisaLiza sa...

Kan bara hålla med :D

VisaLiza sa...

Njuter för fullt. Blir till och med glad över det som gallras eftersom det blir mat till kaninerna och marsvinen. När deras burar rengörs hamnar det bortstädade i komposten som sedan hamnar tillbaka i odlingslådorna :) Kramar Liza

VisaLiza sa...

Goda inspiratörer är verkligen härligt att ha i sin närhet. Utan Magda hade vår trädgård fortfarande varit en djungel och absolut inte haft någon rosenträdgård. Pröva absolut att göra majonäs. Tricket sägs det är att inte hälla på för mycket olja i början. Kramar Liza

VisaLiza sa...

Verkligen härligt med trädgård under sommarhalvåret. Vintertid så svär jag mest över den ;) Sedan vi fick ordning på trädgården känner jag att det är en plats där jag kan samla energi och där jag mår gott av att vistas. Kramar Liza

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...