söndag 21 juli 2013

Minus 40 kilo!

Egentligen är det bara en siffra på en våg och den säger väldigt lite om hur jag mår. Men jag kan ändå inte låta bli att känna mig riktigt glad och stolt över att vågen nu står på 70 kilo vilket innebär att jag har gått ner 40 kilo sedan i juni förra året. I början efter gastric bypass operationen gick det fort att gå ner i vikt men nu har det planat ut. Vill jag ner mer nu så krävs träning och fokusering. För egen del är jag rätt nöjd att väga som jag gör nu däremot förvånar det mig hur roligt det är att träna. Jag var aktiv och tränade även innan operationen men då mest som ett nödvändigt ont. Jag visste att jag var tvungen till det men tyckte alltid att det var hemskt och ville bara att det skulle ta slut. Idag ser jag fram emot mina träningspass och tävlar med mig själv om att prestera bättre från varje gång.


Tänk vilken skillnad ändå på livet före och efter operationen. Idag orkar jag springa fem kilometer, något jag inte ens kunde föreställa mig innan. För ett år sedan väntade jag på operationen och var mycket nervös för hur det skulle gå. Idag vet jag att det gick bra och att det kom att bli ett av de klokaste besluten jag har tagit. Vet att jag har sagt detta förut men det tål att upprepas. En gastric bypass operation är inte någon enkel lösning eller fusk. Alla sätt att gå ner i vikt kräver hårt arbete och uppoffringar från den som skall ner i vikt. Visst har jag fått en del besvär som är relaterade till min operation, men de är ingenting i jämförelse med de hälsovinster jag har gjort.


Jag är otroligt tacksam över att ha fått möjligheten att göra en gastric bypass. Hade jag bott i ett annat land är detta inte någon självklarhet men eftersom vi i Sverige finansierar sjukvården gemensamt via skatten så får vi möjlighet att få den vård vi behöver. Just det där att operationen är finansierad med skattemedel gör att det känns extra viktigt att förvalta den väl.



Jag var förberedd på att jag skulle gå ner i vikt men jag hade inte väntat mig att det även gäller fötterna. Har minskat nästan två skostorlekar vilket gör mig lite förtvivlad med tanke på alla vintageskor jag har. De flesta har dock fungerat alldeles utmärkt att använda med en sula. Resten brukar få följa med när vi har fotograferingar för Livåleva så då blir även de använda även om jag inte kan ha dem längre.


Kort sagt så är livet gott och min nya kropp och jag vi trivs bra tillsammans!

14 kommentarer:

Emma sa...

Stort grattis till dig! Man ser på dig att du är glad och mår väldigt bra, härligt! Ha en fin dag!
Kram Emma

Unknown sa...

40 kilo, jisses, så fantastiskt skönt att ha blivit av med dem! Att ha en bra hälsa och känna sig sund är toppen. Att röra sig och äta bra, så har man mycket vunnet. Jag har alltid varit smal men jag vill ändå äta bra och hålla mig i form för att jag mår bra av det. Hellre mullig med bra kondis än smal och ingen kondis....
Ha en skön dag!
Kram

Anonym sa...

Wow... Bra kämpat & så vackra foto på dig!
Soliga varma kramar//Annmi

Villa Frejas bokblogg sa...

Vad roligt att höra, vad duktig du är. Kram.

Diana sa...

Grattis till din helt otroliga bedrift! Mycket bra kämpat!
När jag gjorde min så gick jag ner ca 50 kg det första året och sen ca 10-15 till, men sen vände det igen tyvärr... De opererar ju inte huvudet på en. :(

VisaLiza sa...

Kul att det syns att jag mår bra för så är det verkligen. Livet är gott och jag skulle inte kunna må bättre. Kramar Liza

VisaLiza sa...

Verkligen skönt att slippa bära runt på! Tror du har helt rätt i det du skriver. Mat och motion är själva grunden i ett bra mående. Kramar Liza

VisaLiza sa...

Tack :) Det är tonårsdottern som är duktig fotograf. Kramar Liza

VisaLiza sa...

Nej jag tänker mycket på det där med huvudet, vill inte hamna tillbaka dit jag varit. Ser till att hålla hårt på träningen på grund av det. Känner att kroppen vill ha nyttigt när jag tränar ordentligt. Tråkigt att det vände för dig, men du ligger ju ändå på en lägre vikt än du började med och med det är mycket vunnet.

Clara sa...

Så duktig du är! Verkligen bra kämpat!

Anna Margareta sa...

Åh så fin du är! Kram

VisaLiza sa...

Tack söta du :) kramar Liza

Joanna sa...

Hurra vad bra!Blir så glad av att läsa att du mår så bra i din nya kropp :-)

Kram!
Joanna

VisaLiza sa...

Ja det är som ett helt nytt liv i denna nya kropp. Nu orkar jag hålla det tempo jag vill i livet och det känns så skönt. Kramar Liza

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...