torsdag 11 juli 2013

Gradvis förändring

Jag har lite svårt att vänja mig vid hur det numera ser ut i trädgården här i Hult. Min hjärna har fortfarande inte tagit in att hela trädgården har förvandlats. Varje gång jag kliver ut på farstutrappen så känner jag knappt igen mig. Undrar hur lång tid det kommer att ta innan jag känner igen mig och inte tänker OJ varje gång jag går ut genom dörren. Det är onekligen spännande med förändring, men det är svårt att ta in när förändringarna är så pass stora. Tidigare när vi har jobbat i trädgården har förändringarna varit små och gradvisa. På så vis har jag hunnit att vänja mig vid dem under arbetets gång. Våra odlingslådor är ett bra exempel på detta. Även om de är ett nytt inslag i trädgården för den här säsongen så har det tagit tid innan allt har varit klart och på så vis har jag hunnit vänja mig vid dem.


Blir smått lycklig varje gång jag passerar och ser hur fint det växer i dem. I lådan närmast i bild växer det lök och morot. Konstaterar att vi kommer att få äta mycket lök här i Hult framöver så som det växer. Att lyckas så allt som skulle sås var dock lite av en utmaning. Från Magdalena hade jag fått en lista på vad som kunde växa tillsammans och vad som absolut inte ville växa tillsammans. Inser att det här med samplantering är en hel vetenskap. Nåväl det verkar ju som att det fungerar väl!


Vi valde att lägga grus runt odlingslådorna dels för att det ser trevligt ut, för att slippa ha växtlighet precis inpå och på grund av de förhatliga sniglarna. En snigel har jag hittills hittat i odlingarna men annars har det varit lugnt och det vi odlar får växa i fred. Allra mest ser jag fram emot när det är dags att skörda palsternackorna. Jag älskar verkligen palsternacka och det skall bli mycket spännande att skörda min egen.

16 kommentarer:

Hannis sa...

Vad mysigt med 10-årskalas!
Kan tänka mig att hon var nöjd.

Så blir jag lite avis...
På trädgården. Jag skulle så gärna vilja ha möjligheten att plantera. Väntar ivrigt på min odlingslott=))
Det där med att äta sitt eget är viktigt!

Kram Hannis

Unknown sa...

Förstår att du blir smått lycklig av det du ser, så himla fint ni har fixat till det.
Kram
//bara Anna
Annacecar.blogspot.com

Villa Frejas bokblogg sa...

Det blir ju himla fint! Så kul att se förändringarna i trädgården. Kram.

Diana sa...

Ops, kan en del grejer inte vara tillsammans?! Det enda jag försökte tänka på var att variera från år till år vart bönorna sås, det skulle man tydligen göra.
Kul med förändringar i trädgården. Vår var en tom duk när vi kom hit men lite har vi lagt till.

Ett ögonblick sa...

Visst är det underbart när det växer i trädgården... det som man sått eller planterat själv... det blir extra njutning. Jag blir nästan lite avundsjuk, för jag missade att så i år. Jag brukar så mest blommor i mina små lådor, tycker om att plocka in små buketter:)
Det ser jättefint ut!! och konstverket där i bakgrunden gillar jag verkligen
Ha en fin dag!!
//lisamaja

Anonym sa...

Förstår att du är lycklig så fint/Kramar Annmi

Rosenhäxan sa...

Så fint det är med dessa pallkragar. Och va kul att det tar sig med allt gott du sått.
Har inte kommit till skott ännu med att skaffa såna lådor.
Prioriterar annat hela tiden.
Ha d så gott o fortsatt trevlig sommar.
Kram Gittan

Anna Margareta sa...

Gud så mycket gott ni kommer att få. Våra odlingar har inte riktigt tagit sig och jag känner väl att jag inte riktigt fattat det här med att odla saker när jag satt det i skugga:) Kram!

VisaLiza sa...

Ja nu kan jag verkligen ärligt säga att det är härligt med trädgård. Tidigare har den bara varit ett dåligt samvete. Att ha en odlingslott låter mysigt tycker jag. Bra alternativ när man bor i lägenhet. Tror också att det är viktigt att odla och äta av egen skörd. Kramar Liza

VisaLiza sa...

Tack :D Kramar Liza

VisaLiza sa...

Känns verkligen jättekul men fortfarande lite overkligt! Kramar Liza

VisaLiza sa...

Nej vissa saker gillar inte alls varandra och andra älskar att växa tillsammans. Morötter och lök är tydligen toppenbra tillsammans eftersom de skrämmer bort den andres skadeinsekter.

VisaLiza sa...

Konsten är det maken som står för och på den klättrar våra sockerärtor. De växer galet fort och för varje dag blir konsten allt grönare! Liza

VisaLiza sa...

Ja vi känner oss verkligen nöjda :) Liza

VisaLiza sa...

Vi valde att faktiskt inte använda pallkragar utan spikade egna odlingslådor. Resultatet blev både billigare och precis som vi ville ha det. Dessutom var det enkelt att göra och fort gick det med! Kramar Liza

VisaLiza sa...

Somliga blommar sent sägs det ju. Fördelen med skuggan måste ju vara att man inte behöver vattna hela tiden ;) Kramar Liza

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...