lördag 28 september 2013

Årets bokmässa

I fredags besökte jag bokmässan i Göteborg vilket var mycket trevligt. Till skillnad mot tidigare år hade jag begränsat med tid för mitt besök vilket till en början irriterade mig men faktiskt visade sig vara något bra. I vanliga fall brukar jag strosa runt planlöst på mässan men i år var jag tvungen att ha en plan för att hinna se allt jag ville se på en begränsad tid. Andra år när jag kommer ut från mässan brukar jag vara trött och överväldigad av alla intryck och mängden människor. Visserligen var där lika mycket människor och lika mycket intryck som vanligt men ett kortare besök gjorde allt detta lättare att sortera.



Jag lyssnade till rapparen Petter som pratade om lusten till att läsa. Jag känner givetvis till hans musik även om jag själv aldrig har lyssnat till honom. Läsaren Petter imponerade på mig och jag tror att han har förmåga att inspirera nya grupper människor till läsning. Det är onekligen något viktigt. Att vara en läsare vidgar horisonterna och öppnar upp en oändlighet av nya intryck.



Det finns mycket utöver böcker att se på mässan eftersom många tar chansen att synas. Det kan vara hantverkare likväl som kommuner eller riksdagen. Visst lite mer intressant än annat men där finns något för alla smaker.


Fick provsmaka glutenfria kakor och konstaterar att det här är en bok som jag borde skaffa mig. Dock var min väska redan tung från dagens alla inköp och det får istället bli en beställning på nätet. Praktiskt att inte behöva bära runt på böckerna själv utan istället få dem hem i brevlådan.

Känner mig inspirerad av årets besök på bokmässan och konstaterar att det var klokt att begränsa tiden jag hade till förfogande. 

Jag befinner mig fortfarande på kurs i politiskt ledarskap och även det är en källa till inspiration. Känner att det är fullt möjligt att förändra världen!

5 kommentarer:

Hannis sa...

Suckar här...
Kan bara föreställa mig hur mycket intressant det fanns på mässan.
Finns så mycket böcker jag vill ha just nu!

Kram Hannis

Anonym sa...

Härligt med en tur till bokmässan, är lite avis faktiskt då jag oxå gärna skulle vilja vara där ;-). Fortsatt härlig helg. Kram

Mintekopp.se

Anonym sa...

Låter riktigt mysigt...
/Kram Annmi

Junitjej sa...

Visst är det smart att förbereda sig vad man vill se på Bokmässan!

Svar: Smart idé att alltid ha en bra bok med sig!

Christina sa...

Härlig känsla det där med att det är fullt möjligt att förändra världen.
Tänk då gärna på sjukvård och skola som behöver ses över ;)

Kul med bokmässa, dit har jag alltid velat åka med ännu har jag ej kommit dit.
Ha det fint!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...