tisdag 3 september 2013

Min köksträdgård

När jag fyllde år fick jag en kryddodling av Sophie som hon tänkte skall glädja mig under vintern genom att fungera som en köksträdgård inne. Nu har den placerats i köksfönstret där den verkligen passade in eftersom där redan fanns ett litet växthus för mina sticklingar. Växthuset köpte jag på loppis förra sommaren och min gissning är att det är hemmatillverkat. Det är en både enkel och smart konstruktion och jag har länge tänkt att jag skulle göra mig ett till. Har också tänkt att växthuset jag har skall målas i en annan färg. I sinom tid blir det nog ommålat och tills dess är rosa en alldeles utmärkt färg.


Jag fick även en ros när jag fyllde år som nu får stå i köksträdgården. Känns lite passande med rosor även i trädgården inne när vi nu har en hel rosenträdgård ute. Jag har under dagen noga dokumenterat alla rosor i vår rosenträdgård och snart kommer bilder. Det är lätt att bli otålig när man har en ny plantering. Så här i början ser ju inte rosenträdgården så märkvärdig ut innan allt har växt till sig. Om några år kommer den dock att vara alldeles ljuvlig tror jag.


Köksträdgården behöver dock inte växa till sig utan är alldeles perfekt som den är. Tänk vilken lyx med färska kryddor i köket. Skall bli spännande att se hur länge de står sig. Vi har ju ett ljust och varmt kök så de borde onekligen trivas.

12 kommentarer:

Christina sa...

Mmm, jag kan nästan känna doften från de härliga örterna i den nedersta bilden. Färska örter förgyller vardagen!

Och lycka till med rosorna!
Kram Christina

Hannis sa...

Det är ju det där med tålamod när man har trädgård.
Att vänta en säsong eller två på att få njuta av det vackra.
Men det är det värt!!
Tänk när du strosar runt bland alla rosor och njuter av dofterna, underbart.
Kram Hannis

Anonym sa...

Åh,så vackert & visst Är det lyxigt med färska örter i köket :) Jag har endel själv & älskar't /Kram Annmi

jennie sa...

Jättefint! Det är sån lyx med färska kryddor i köket :) Å så gott som det blir!

Tack! Visst var Fluffington himla söt :)

Ha en underbar onsdag <3 Jennie

Huset på Backavägen sa...

Vilken rolig present. Det var ett bra tips till mig som gåbortgåva. Må så gott!
Kram Anki

choicesbyannie sa...

Jag har ju fortfarande inte förstått mig på det här med kryddor, mina som jag skaffade i somras dog inom en vecka. Tror helt enkelt inte att kryddor är min grej. Får njuta av dem på bilder hos andra istället, för vackra är dom.

Perfekta presenter du verkar ha fått och ser fram emot bilderna på rosorna då jag hoppas att jag får till lite rosor nästa år i vår trädgård;)

Kram
Annie

VisaLiza sa...

Verkligen ett härligt tillskott i köket :) Kramar Liza

VisaLiza sa...

Tålamod är inte min starka sida. Kanske är det så att trädgården blir min läromästare! Genom trädgården blir jag tvungen att bli till en mer tålmodig människa :) Kramar Liza

VisaLiza sa...

Verkligen lyxigt med färska kryddor i köket :) Kramar Liza

VisaLiza sa...

Fluffinton är nog sötast av de söta :D Kramar Liza

VisaLiza sa...

Verkligen en bra gåbortgåva :) Jag blev toppenglad och njuter verkligen av fina kryddor i köket. Kramar Liza

VisaLiza sa...

Jag har inte haft tur med kryddor innan heller, men i sommar har det gått bra med dillen och persiljan jag har odlat. Har försökt mig på basilika innan men det har inte funkat alls. kramar Liza

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...