tisdag 25 april 2017

Längtan efter sol och hatt

Jag längtar intensivt efter en riktig vår med strålande sol och möjligheten att arbeta i trädgården hela dagen.Jag längtar så efter dagar som börjar med en kopp kaffe i min rosenträdgård och avslutas med en kopp te på samma plats. Jag längtar efter att behöva använda min trädgårdshatt när jag gräver i mina odlingslådor. Jag har ju på senare år lärt mig det där med att använda hatt och konstaterar att det onekligen är praktiskt. Just när en arbetar i trädgården ger hatten skydd mot solen och lite välbehövd skugga. En känner sig alltid lite extra tjusig i hatt, lite som om hatten förvandlar en till en stjärna från svunna tider. Förvisso använder jag hatt året om, men det är något alldeles särskilt att gå på trädgårdskalas om sommaren och ha på sig en hatt. Alltså tittar jag ut genom mitt fönster i mitt arbetsrum och försöker tänka bort snön och väljer att bara se det som faktiskt grönskar. Jag vrider upp termostaten på elementet och låtsas att huset är varmt och skönt på grund av att det är varmt och skönt ute. Jag höjer volymen på musiken för att inte höra vinden som viner runt husknutarna. Så tänker jag att enligt kalendern är det vår, till helgen är det Valborg och då borde jag vistas i min trädgård och ha på mig en hatt!

Inga och jag på trädgårdsfest hemma hos väninnan Sophie. En vår då det faktiskt var varmt om våren!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...