onsdag 5 mars 2014

Äntligen grönska

Det har varit ännu en grå och kall dag i Hult, men i allt det grå spirar våren. Det är nästan lite magiskt när växtligheten kommer åter varje år. För varje dag är det lite skillnad mot dagen innan och om några veckor är det åter helt grönt.


Äntligen börjar fälten att skifta i grönt igen.


Björkarna har fått vackra hängen som dekoration.


Buskarna i min trädgård börjar åter grönska.


Taklöken jag planterade i höstas växer och frodas. Än så länge är den ensam om att grönska i rabatten men snart kommer den att följas av mycket mer.


Lökarna jag satte i höstas tittar upp även de. 


Kärleksörten verkar trivas trots att den flyttades i höstas. Alltid svårt att veta om en växt kommer att trivas dit den flyttas. Att den tittar upp igen bör ju vara ett gott tecken.


Bäst av allt är att persiljan redan växer fint i våra odlingslådor. Passar riktigt bra eftersom persiljan jag fryste in i höstas börjar att ta slut. Snart, snart kommer vi att kunna skörda från trädgården igen och det ser jag fram emot. Även om säsongen inte har börjat ännu finns det fortfarande kvar från förra säsongen. Dagens middag innehöll den sista hemodlade löken samt persilja och gräslök från den egna trädgården.

6 kommentarer:

Decdia sa...

Oj vad långt våren har kommit hos dig! Då borde den ju ha kommit längre här i söder. Jag får kanske ge mig ut i naturen och kika lite. :)

Min Lilla Kokvrå sa...

Härliga bilder! Vad skönt att våren bevisligen är på väg, för det har varit bra grått och trist den senaste tiden. Eftersom jag är på jobbet hela dagarna har det inte blivit av att vårspana än, men i helgen så... Nu bor ju vi längre norr ut så det kanske är för mycket att hoppas att våren även här har börjat spira, men några snödroppar ska väl ändå ha börjat titta fram.

Ha det gott!
Birgitta

Ett ögonblick sa...

Riktigt vårinspirerat!! Man vill ju så gärna att det ska hända saker varje dag i trädgården nu, att det börjar röra lite på sig och det gör det faktiskt!! Men det ser ut som att det kommit mycket längre hos er än här hos oss, fast Munkedal ligger högre upp... närheten till havet gör kanske sitt. Där jag bor är det liksom en liten "köldhåla".

Ha en fin dag!!
kram lisa

Linda i Berlin sa...

Vad fint när våren börjar smyga fram så där :)

Taklöken var ju jättevacker. Blommar den sen eller är den så hela tiden?

Anonym sa...

~ Underbart vackert ~

/Vårkram

Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ sa...

Det är så härligt när allt det gröna börjar komma fram:)
kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...