torsdag 27 mars 2014

Så lite kan göra skillnad

Ett varv i min trädgård gör stor skillnad på humöret. Tänk så mycket som redan är på väg upp. Det är verkligen helt fantastiskt att våren och grönskan kommer åter varje år.


I år trodde jag att vi skulle vara utan lupiner eftersom det grävts och grusats där det tidigare växt lupiner. Blev mycket nöjd över att se att de tittar upp även i år på samma plats. Lupiner är en av mina favoriter och en otroligt vacker blomma.


Krokus är en lök som tidigare inte har velat växa i Hult. Krokusarna jag satte i höstas tittar dock upp så fint i år och äntligen växer det krokus även i Hult!


Jag längtar redan efter att skörda rabarber och snart är det möjligt. Vår rabarber växer för varje dag som går. Funderar i år på att sätta än med rabarber för att öka skörden. I måndags när jag hade gäster här hemma tog jag fram den sista rabarbern från förra året ur frysen och bakade rabarbermarängpaj. Oj så gott det var. Sött och syrligt i kombination med en tydlig smak av vår!


Den förhatliga rönnspirean tittar upp lite här och var och till helgen behöver vi lägga tid på att börja röja så den inte ta över igen. Tröttsamt är det men nu är läget i alla fall betydligt bättre än det har varit.


Elvis håller koll på växthuset år oss. Så snart det är lite skönt väder skall vi börja gräva och lägga grus för att kunna mura en sockel för växthuset att stå på. Till en början hade vi tänkt köpa nya glasskivor till växthuset, men fick tipset att klä det med byggplast istället. Det senare alternativet blir onekligen billigare även om det inte är lika snyggt som glas. 


Vi har också inspekterat rosorna i vår rosenträdgård och konstaterar att samtliga har klarat vintern och nu börjar att växa igen. Lite längre fram skall fler rosor planteras och vi har också köpt belysning att hänga upp i rosenträdgårdens pergola. Hittills har vi bara hunnit tillbringa en kväll i rosenträdgården sedan den blev klar, men i år skall det bli många kvällar där.

1 kommentar:

Bakom dörr nr. 11 sa...

Visst är det underbart att se allt som kommer upp nu och knoppar man börjar se på buskar och träd. Det är vår det :)
Ha en skön torsdagkväll.

Kram Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...