lördag 8 mars 2014

Rönnspirea

Så kom solen till slut idag och nog var den efterlängtad. I väntan på våren har jag sett till att ta in lite grönska i väntan på att det skall börja slå ut i trädgården. Normalt sett är rönnspirea något som jag verkligen avskyr. Vi har ägnat år åt att försöka ta över trädgården från rönnspirean men det är en tuff kamp eftersom den sprider sig något enormt. Så här precis i början av våren hör den dock till en av mina favoriter eftersom den grönskar tidigt.


Efter bara en dag inne i värmen slår bladen ut och våren känns ett steg närmare.


Märkligt egentligen hur något så enkelt som en grönskande kvist kan kännas helt magiskt.



Längtar efter att på allvar kunna börja arbeta i trädgården. Blir så glad över att se att det redan växer här och var i våra planteringar. Väljer att blunda för att kirskålen redan tittar upp. Finns inte så mycket jag kan göra för att stoppa den vilket gör att jag väljer att inte lägga energi på att tänka på den som ett problem. Dessutom blir den till stor glädje för våra marsvin och kaniner när den växt till sig lite till.

5 kommentarer:

choicesbyannie sa...

Även här längtas det efter att få börja gräva i jorden. Men jag tänkte sätta fingrarna i jorden redan idag. tänkte ta mina överblommade hyacinter från i julas och plantera ut dem. Hoppas att de vill blomma igen;)
Önskar dig en fin söndag
kram
Annie

Hemkära Hanna sa...

Det är magiskt!

Ett ögonblick sa...

Ja, det är konstigt att det kan börja klia i fingrarna efter trädgårdsarbete när det är lika skönt att stänga igen på höstkanten. Vi är svultna på liv och grönska... Är Pärlrönn och Rönnspirea samma växt? Vi har Pärlrönn som verkligen sprider sig som ogräs, men jag tycker att det är ganska bra för den fyller så att säga ut där vi har den i en lite otillgänglig slänt. Kirskålen växer där den vill så det är nog bättre att bli vän med den;)

Hoppas att Du får en fin och solig söndag!!
kram lisa

Ninette sa...

Men åh så härligt med gröna blad inomhus! Det borde jag också ha gjort, tagit in några kvistar bara för att få lite mer grönt inne, men jag har helt glömt bort det av nån anledning. Vi har inte en enda rönn i trädgården, och jag skulle så gärna vilja ha åtminstone en! Nån sån där som får både fina bär och röda blad till hösten. Själv tänkte jag gräva upp lite mynta och ha inne i köket att gro, men vi har ännu tjäle kvar i jorden så det gick inte alls det! Det är superskönt att gå ute i trädgården och kratta och flisa, även om det inte kommit upp så mycket än, men så skönt att bara få vara ute på nåt sätt!

Christina sa...

Så fint!
Härligt med de där första vårknopparna, man blir så glad.

Ha det fint! Christina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...