tisdag 18 mars 2014

Pulver

För några år sedan insåg jag att jag hade en stor kunskapslucka när det gällde delar av matlagningen. Jag förvånade min väninna Regina genom att när jag bjöd på mat så var såsen tillverkad av pulver. Var tvungen att erkänna att jag faktiskt aldrig någonsin hade gjort sås från grunden. Hon tyckte detta var mycket märkligt eftersom jag är den som lärt henne hur lätt det är att göra egen marmelad och sylt och dessutom alltid bakar mitt eget bröd. Sås gjorde jag däremot på pulver eller överlät till maken att göra den. Efter mitt och Reginas samtal om den där pulversåsen insåg jag att det fanns fler saker jag tillverkade från pulver utan att jag någonsin reflekterat över det. Nypon- och blåbärssoppa, vaniljsås och sås var alla saker som fanns i pulverform i mitt skafferi. När jag var yngre fanns det dessutom pulver för att tillverka potatismos i mitt skafferi.


Trots att jag varit noga med att göra medvetna val när det gäller mat och laga mat från grunden så fanns det alltså massor av pulver i mitt skafferi. Funderade länge på orsaken och insåg att just de där pulvrena var jag ju uppväxt med. De har hängt med redan från starten och jag bara fortsatte av gammal vana att använda dem. Mina föräldrar har alltid varit noga med att laga mat från grunden men trots det fanns det pulvermat i mitt barndomshem. Pulversåsen var dock inte särskilt flitigt använd men den fanns där ändå.


Efter det där tillfället när jag insåg att jag hade kunskapsluckor i matlagningen bestämde jag mig för att rätta till dem. Jag skulle helt enkelt lära mig att göra sås från grunden, hur svårt kunde det vara? Det var verkligen inte svårt, tvärtom! Nästa steg blev att pröva att göra egen vaniljsås från grunden vilket visade sig vara lite svårare. Däremot var det verkligen värt att anstränga sig för, vilken skillnad i smak! Mitt senaste projekt har varit att koka egen blåbärssoppa. Just blåbärssoppa har varit något som jag har tyckt varit otroligt praktiskt att ha i skåpet eftersom det går så fort att vispa ihop. En läsning på innehållsförteckningen gjorde dock att det inte längre kändes varken praktiskt eller trevligt. Att koka egen soppa är mycket godare men det tar ju betydligt längre tid och då försvinner den där enkelheten. Lösningen på problemet blev portionsfryst soppa. Det tar något längre tid att tina soppan än att röra ihop pulver men det är en tämligen marginell tidsskillnad.

Lustigt egentligen hur en kan vara helt omedveten om en kunskapslucka i ett ämne där en egentligen är medveten om så mycket!

3 kommentarer:

choicesbyannie sa...

Men så roligt att du lärt dig göra riktig sås, för det är verkligen enkelt. Här har vi också rensat bort alla pulver men saknar vanlijsås och funderar verkligen på att testa göra egen. Och du blåbärssoppa? Det där måste du lägga ut recept på för det där måste jag testa;)
Kram
Annie

Villa Frejas bokblogg sa...

Just pulver är praktiskt för att det går så fort. Gillar inte matlagning. Samtidigt vill jag äta nyttigt och gott. Kontentan är att jag sällan äter något av det där som tar lång tid men som finns som pulver ;) Kram.

Decdia sa...

Jag är ju gift med en matnörd så här görs det mesta från grunden. Men visst har det hänt att jag varit lat och kört med pås-bea istället för att göra den på riktigt. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...