söndag 2 mars 2014

Vårstilleben

Äntligen mars, äntligen en månad som hör våren till! Förr var jag inte så brydd med när våren kom men de senaste åren har jag allt mer börjat tycka riktigt illa om mörker och kyla. Kanske är det åldern som gör det eller kanske så enkelt som att jag för sex år sedan flyttade ut på landet. När en bor på landet är vintern betydligt mer av en utmaning än när en bor i ett samhälle. När jag drömde om mitt hus på landet var det aldrig vinter i mina drömmar utan ständigt sommar. Det är nog lite med drömmar om framtiden som minnen från barndomen. Barndomens somrar var alltid soliga och innehöll salta bad och svalkande glass.


Enligt kalendern är det nu vår när vi är inne i mars månad. Kan vara svårt att tro på en dag som denna då det snöade en stund under eftermiddagen. Fast då gäller det att titta förbi det uppenbara och det som är lätt att se. Väljer att bortse från snön och väljer att se allt grönt som tittar upp här och var i trädgården här i Hult. Jag väljer att stega runt vid mina odlingslådor för att se om det verkligen får plats fem till. Har ritat upp området där odlingslådorna ligger och där växthuset skall placeras. Just nu är vårt växthus bara ett metallskal men snart skall det byggas en mur av lekablock att placera det på. Dessutom skall nya skivor till så det blir aningens mindre luftigt. Om några månader skall vi odla paprika, tomater, vindruvor och lite annat smått och gott där vilket jag verkligen ser fram emot.


Det är inte bara våren som är på väg utan även en ny vecka. Förundras ibland över hur snabbt veckorna går och hur ofta det tycks vara söndagskväll. Nu är det åter söndag och åter kväll och jag ser fram emot veckan som väntar.

2 kommentarer:

jennie sa...

Visst rusar tiden! Här har det varit soligt och fint hela dagen så nu tänker jag att våren är här :)

Tack! <3 Jennie

Villa Frejas bokblogg sa...

Ja, nu börjar det kännas och märkas att våren är här. Äntligen. Så hoppfyllt och energigivande. Älskar't. Kram.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...