lördag 2 juli 2011

Läskande iste för varma dagar

Det godaste som finns att dricka en riktigt varm dag är nog ett glas med kallt iste. Det är dessutom busenkelt att göra själv. Det handlar egentligen mest om tålamod och framförhållning eftersom det tar några timmar innan det är klart. Eftersom det är försvinnande gott brukar jag se till att göra riktigt mycket på en och samma gång så att jag har ett tag framöver. Jag brukar använda byttor som jag har till bakningen, ju större desto bättre. Sen häller jag i kokande vatten, två eller tre påsar med Earl Grey och en skivad citron. Det går givetvis bra att använda andra teer men jag tycker det bäst med just Earl Grey som jag annars aldrig dricker. Låt teet kallna och smaka sedan av med socker. Jag brukar använda råsocker efersom jag gillar det bättre än vanligt socker. Låt sedan stå i kylen i några timmar och servera med mycket is.

Färdigt iste redo att ställas in i kylen

Läskande kallt iste

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...