söndag 24 februari 2013

Bortglömd

Till advent när jag plockade fram mina julkrukor hittade jag en bortglömd hyacint. Jag brukar alltid spara lökarna efter att de gjort sitt och sedan plantera ut dem till våren. Vi börjar få ganska gott om hyacinter i trädgården nu eftersom jag verkligen älskar denna lilla lök. Nåväl en av dem hade jag missat att plantera och den hade blivit kvar i lådan med krukor i ett helt år. Trots det hade det börjat titta fram små gröna blad ur löken. Ställde fram den redan till advent men det tog fram till den här helgen innan den åter blommade. Denna bortglömda lilla blomma tycks vara en riktig överlevare och givetvis ska även den få sin plats i trädgården när våren kommer.




6 kommentarer:

Vicky sa...

hyacinter! luktar så himla gott alltså.

Anna sa...

Jag sparar också alltid lökar och sätter ut. Ja har dock aldrig hitta någon som håller på att grönska nere i källaren!:)
Kram Anna

Villa Frejas bokblogg sa...

Älskar dem. Klarar de av att växa rätt upp och ner i gräsmattan eller måste de stå i rabatt?

VisaLiza sa...

Visst gör de :) fast i julas råkade jag köpa svagdoftande, inte riktigt vad jag tänkt mig! Liza

VisaLiza sa...

Visst känns det bra att kunna återbruka även blommor. Lite extremt med denna lök dock :) kramar Liza

VisaLiza sa...

Med tanke på att gräsmattan inte behöver börja klippas samtidigt som de blommar så kan du gott sätta dem mitt i om du önskar. Kramar Liza

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...