söndag 27 oktober 2013

Solskensträdgård

I början av veckan sken solen och det där ljuset om hösten är så vackert. Solsken om hösten är som mjukare med en varmare ton än om sommaren. Trädgården har så många olika färger innan det började storma.


Jag tycker om att gå runt i trädgården och planera för nästa säsong. Det skall bli spännande att se hur rosorna tar sig i vår rosenträdgård. Till nästa år skall fler buskrosor och rabattrosor planteras nedanför våra klängrosor och jag har skrivit en lång lista över sorter jag vill ha. Har också påbörjat en lista över vad vi ska odla i våra odlingslådor och växthus. Årets skörd gör att jag känner mig peppad inför kommande trädgårdssäsong.



En målsättning jag har i trädgården är att den skall vara inbjudande året om. Vill ha platser i trädgården där det går att sitta om hösten och vintern. Vill att det skall finnas både färg och grönska även när det inte är sommar. Har tänkt på detta när vi har planterat buskar och växter och medvetet valt sådana som blir färgklickar om hösten. Spirean ovan är ett bra exempel på detta.


Än har vi inte något vintergrönt i trädgården men det finns i planeringen. Magda är lite skeptisk till min önskan att plantera tuija. Fast ganska snart kom hon med ett förslag på hur tuija skulle kunna passa in i vår trädgård. Lite vintergröna växter skall komma på plats under nästa år, likaså ett uterum som förlänger säsongen.


Fast så länge som det inte regnar tar jag gärna med mig en filt och en bok ut och sätter mig i trädgården. Skönt med frisk luft även om näsan blir kall.



Om kylan dröjer lite till så kommer några knoppar till hinna blomma i rosenträdgården.


Kärleksört är en växt som jag inte uppskattat så mycket tidigare. Vår kärleksört flyttades på sensommaren och kommer nu till sin rätt. Nu planeras ännu en plantering med kärleksört.


Det blåser tydligen upp till storm vilket bör innebära att de resterande löven fälls under de kommande dagarna. Höstens färgprakt är över för den här gången, men så vackert det har varit!

4 kommentarer:

Diana sa...

Wow, vilka tankar du har! Jag kan inget om trådgårdsgrejs och även om jag vill ha det snyggt så tycker jag trädgårdsarbete är supertrist. Haha!
Du får komma hit och planera! Och kanske jobba. ;)

Prinsessorna på Bellevue sa...

Ja, det är mysigt att spankulera omkring och fundera och planera! Hösten är underbar!

Kraam
Petronella

choicesbyannie sa...

Härliga bilder, här väntar vi nu på stormen men det är väldigt lugnt så frågan är om det är lugnet före stormen eller om stormen mojnat. När det väl slutat blåsa så ska jag genast ta tag i eklöven som ligger över hela gräsmattan. Kommunen har två stora ekar som hänger över vår trädgård så det blir en hel del krattande.

Önskar dig en fin dag och tackar för söt kommentar inne hos mig.
Kram
Annie

Anonym sa...

~ Underbart ~
/Kramen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...