onsdag 27 augusti 2014

Frukost och valarbete

Idag börjar förtidsröstningen så nu är det val på riktigt. Jag gillar det lite högtidliga i att gå och rösta på själva valdagen men i de senaste valen har jag förtidsröstat. Det har varit enklare så helt enkelt. Fast vid kyrkovalet förra året såg jag till att vi tog oss tiden att åka till vallokalen på valdagen eftersom det var första gången dottern Anna fick rösta. I det här valet är hon kandidat till kommunfullmäktige och jag är verkligen stolt över hennes engagemang och vilja att vara en del i en samhällsförändring.

Att utnyttja sin rätt att rösta ser jag som otroligt viktigt. Fria val är inte en självklarhet i världen ens 2014 men här har vi den möjligheten. Vi får lägga vår röst som vi själva tycker och genom det vara med och påverka vilken form av styre vi vill ha i vårt land, vårt landsting och i vår kommun. Det fina med demokratin är att allas röst väger lika tungt. Statsministerns röst är inte viktigare än min eller din vilket verkligen är något att värna om.


Den här dagen har varit ovanligt lång eftersom den började redan klockan 06.00 med valarbete. Vi uppvaktade morgonpedlarna med frukost och valmaterial. Det var bara sju grader när jag lämnade Hult och gav mig av till Munkedal så det var tur att jag var ordentligt påklädd. Vantarna glömde jag dock hemma och innan solen kom fram ordentligt. När den väl kom fram kändes den nästan som en riktig sommarsol.


Jag kom hem lagom för en andra frukost den här dagen och kunde sitta och njuta riktigt längre i vår rosenträdgård. Fortfarande lite kyligt men med varmt kaffe och en mysig filt var det inte något problem. Just nu blommar inte en enda ros i vår rosenträdgård och jag håller mina tummar för att det inte skall vara helt slut på rosensäsongen ännu. Förra året blommade flera av våra rosor långt in i september och det hade verkligen varit trevligt om detta upprepades.

3 kommentarer:

bara anna sa...

Jag har inte bestämt ännu vilka som ska få min röst men självklart ska jag rösta.
Kram

Unknown sa...

Härligt med engagemang och fint skrivet om vårt val. Tack för det och gillar verkligen stilen på din blogg. massor av kramar från lappland.

Christina sa...

I skolan har vi också börjat prata om valet och i bilden handlar det såklart om att prata partiloggor och uttrycka åsikter i bild.... så spännande att ta del av elevernas tankar.

Och jag har inte riktigt bestämt var min röst ska gå, känner att jag vill göra en nyanalys inför varje val och inte bara rösta på rutin.
Kram Christina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...