måndag 15 december 2014

Virka med sytråd

När jag var nio eller kanske tio år när jag fick en virkad duk i födelsedagspresent av min farmor. Den var inte det enda jag fick av henne den gången men det är den jag minns och har kvar. Just precis på den där födelsedagen tyckte jag inte att det var en särskilt rolig present. Idag är jag däremot oerhört tacksam över duken eftersom jag nu förstår att uppskatta allt arbete och det hantverk som den representerar. Ibland tänker jag att jag skall lära mig virka ordentligt och sätter igång med ett projekt. Jag har dock inte tillräckligt tålamod för att lägga den tid det tar att virka något som en duk. Farmor hade däremot ett oändligt tålamod när det gällde virkning och såg det som avkoppling. Detta trots att hon virkade med ett garn tunt som sytråd!


Det krävs inte bara tålamod att virka en duk som denna. Att stryka den så kanterna blir jämna och fina är lite av en vetenskap. Har fått tipset att den bör strykas fuktig för bästa resultat. Får helt testa nästa gång och se om det är enklare. Nåväl må så vara att det är en duk som krävt tålamod på många sätt men så är den också den allra tjusigaste jag har.


Just nu ligger duken på mangeln i hallen i husets absoluta mittpunkt. Blir glad varje gång jag passerar min fina duk och även tacksam att genom minnessaker som den känna min farmors närvaro i vardagen. Hon är saknad men onekligen inte glömd.

2 kommentarer:

LyckligaPraliner sa...

Ett fint värdefullt minne! Tänk vilket arbete, vilken tid det tog att virka något så stort med så fint garn. Den är vacker och passar där du lagt den! Vår dotter fick fyra stycken Mon Amie muggar nu när hon fyllde tretton. Hon tycker om det mönstret och vi hade tänkt spara ihop lite mer av det som hon kan använda när hon blir stor och bor eget. Inte blev hon översvallande glad men jag vet att hon kommer att uppskatta det när hon blir vuxen.

Kram Ann-Louise

Anna/notonmusic sa...

Man skulle våga ge lite mer klappar med sikte på "glädje i framtiden"... Fick en silversked per julafton av farmor o farfar i många år, lite speciella sådana. Gissa om jag är glad för mitt dussin idag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...