onsdag 14 januari 2015

Varm sallad med grönkål och granatäpple

Grönkål hör till mina favoriter och så här års går det verkligen att frossa i den gröna kålen. Den som tror att grönkål bara är en dekoration på julbordet tror helt fel och borde genast tänka om. Förutom att kålen är fantastiskt god så är den dessutom riktigt nyttig. Grönkålen förknippas kanske allra mest med långkål men det finns oändligt mycket mer att använda den till. I år har jag åter tänkt ge mig in på att odla egen grönkål. Först måste jag bara hägna in en del av mina odlingar eftersom rådjuren uppskattade grönkålen väl mycket sist jag odlade den.



Varm sallad med grönkål och granatäpple
Grönkål
Morot
Palsternacka
Lök
Kikärtor
Granatäpple
Äpplesirap (går också bra med honung)

Gör så här:
Skala och skär morot och palsternacka i stavar. Skala och klyfta löken. Rosta morot, palsternacka och lök i ugnen på 200 grader tills dess blir mjuka. Hacka grönkålen och tillsätt den tillsammans med kikärtorna. Ringla äpplesirapen över grönsakerna och sätt in i ugnen tills dess kålen blivit mjuk. Det är viktigt att vara uppmärksam eftersom grönkålen lätt bränner. När salladen är klar tillsätts granatäpplekärnorna.

Receptet har inte några exakta mängder angivna eftersom jag brukar göra lite olika från gång till gång. Ibland lite mer lök och ibland kanske lite mer morot. Smakkombinationen är dock riktigt god, särskilt med ringlad äpplesirap på. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...