torsdag 8 oktober 2015

Oktoberträdgård

Det är oktober sedan drygt en vecka tillbaka och nu börjar hösten bli allt kyligare. Enligt prognosen får vi minusgrader om natten till helgen. Får därför passa på att njuta av att trädgården fortsatt blommar så fint. Innan jag blev trädgårdsintresserad hade jag inte riktigt koll på hur lång trädgårdssäsongen faktiskt är. Det kan ju faktiskt blomma från februari till november om det vill sig riktigt väl. Den gamla säsongen hinner knappt ta slut innan den nya tar vid.


Det känns roligt att vi äntligen har många planteringar och att det blommar för fullt i dem. Kommer på mig själv att tänka att nästa höst kommer det vara än bättre eftersom vi till våren skall anlägga en större plantering som rymmer massor av blommor.


Fast själva grejen med trädgård är egentligen att stanna upp och njuta här och nu. Imorgon kan en blomma ha blommat över och då har jag missat den. Jag behöver därför passa på att stanna upp precis nu och inte vänta till senare. Trädgården är bra för tålamodet tänker jag. Det går inte att skynda på en trädgård. Den växer så fort som den växer och jag kan helt enkelt bara vänta.


Det är verkligen otroligt att så mycket blommar även nu i oktober. När jag köper nya plantor försöker jag att tänka på när de blommar. Det finaste är ju om en rabatt kan blomma från tidig vår till sen höst. Det kräver lite planering men är väl värt arbetet.


  Vår vackra Flammentanz som blommar otroligt vackert mitt på sommaren har plötsligt fått för sig att blomma igen. Mycket märkligt eftersom den inte är remonterande utan bara blommar en gång om säsongen. Jag ser det verkligen som en extra höstbonus.


Katharina Zeimet brukar blomma sent men nu har hon bara en enda blomma kvar för i år.


Nya rosen Leonardo da Vinci blommar fortsatt vackert och är helt översållad av knoppar. Hoppas att de flesta av dem hinner att slå ut innan det blir för kallt.


New Dawn blommar som alltid. Onekligen en pålitlig ros i trädgården.


Vår nya hortensia blommar också vidare och ser ut att trivas där vi planterat den.



Må så vara att vädret blir mer grått och trist och att löven är på väg att falla. Trädgården i Hult blommar fortsatt och ger oss mycket glädje. Nästan så att jag blir mer glad för det som blommar nu än under sommaren. Om sommaren då förväntar jag mig ju att det ska blomma. Nu är förväntningarna inte lika höga och allt som blommar blir ett välkommet tillskott i vår oktoberträdgård.

2 kommentarer:

choicesbyannie sa...

Men så mycket vackra senblommande blommor ni har i er trädgård. Vareviga höst så säger jag till mig själv att plantera mer höstblommor men varje år så glömmer jag bort. Men jag hittade en höstanemon i trädgården som jag njuter rejält av i alla fall ;)

Fin helg till dig
Kram
Annie

Christina sa...

Å, vad ljuvligt! Rosor är så himla fint!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...