onsdag 7 oktober 2015

På resa bland matproducenter i Munkedal

Att vara politiker är ibland särskilt roligt och intressant. Idag har varit en sådan dag som känts som en förmån att få vara med om vilket onekligen är roligt. Idag har nämligen kommunstyrelsen varit på studieresa i vår egen kommun. Med hjälp av tre bönder i Munkedal har vi lotsats mellan olika gårdar och fått se en del av den livsmedelsproduktion som sker i vår egen kommun. Verkligen intressant att få se en del av allt det arbete som görs för att maten skall komma från jord till bord. En reflektion från dagen är att det krävs hängivenhet för att vara bonde. De allra flesta bönder har även ett annat arbete vid sidan om sitt jordbruk för att de skall ha möjlighet att försörja sig. Vilken annan industri kräver att den som tillverkar något även måste ha ett annat jobb för att ekonomin skall gå ihop. Kan vara värt att tänka på när en står i affären och funderar över vad en skall välja för varor och vad dessa får lov att kosta. Mat som produceras här hemma bidrar dessutom till att hålla kulturlandskapet öppet eftersom djuren betar och håller undan sly.


Dagens första besök var hos en potatisbonde och idag har jag fått lära mig otroligt mycket om potatis. Maskinen ovan sorterar potatisen men där behöver bonden stå och plocka bort alla de som är gröna, skadade eller för små. När vi var där var maskinen tyst och stilla men jag kan tänka mig att den inte är direkt tyst och att det kan vara en tuff arbetsmiljö.


Ett gäng ton potatis förvaras här. Själva förvaringen är visst inte helt enkelt eftersom potatisen behöver ha rätt temperatur men också rätt luftfuktighet. Tänk så mycket som jag inte visste om potatis!


Dagens andra besök var på en gård i närheten av Hult. Helt otroligt att en maskin kan hantera något så skört som ägg och packa dem på ett sätt så de inte går sönder. Verkligen spännande att få se en ekologisk gård som har sextusen höns. Jag har ju vänner med höns men då rör det sig om några tiotal och det här är verkligen något annat. Tänk att ha ansvar för så många djurs välbefinnande, det är verkligen ett stort ansvar. Härligt också hur bondens kärlek till det hon gör lyste igenom när hon berättade om verksamheten för oss. Det märktes att det är en del av hennes liv och så mycket mer än bara ett arbete.


Dagens sista besök var på en mjölkgård. Det har ju varit mycket fokus på mjölkpriset de senaste åren och ingen kan nog ha missat att det är en tuff bransch att befinna sig i. Många bönder har därför valt att sluta med mjölken till förmån för sådant som kan inbringa bättre inkomst. Mjölkbonden berättade hur de tidigare i stort sett fått betala för sin produktion men att det blivit lite bättre. Inte för att mjölkpriset förbättrats utan på grund av förändringar de gjort på den egna gården.


På mjölkgården fick vi träffa små kalvar som onekligen är söta men framförallt såg ut att må gott och ha det bra. Det gör mig glad att se djur som trivs och människor som tydligt månar om sina djur.


Från en väninna som en bonde har jag fått lära mig att kor är egna individer med synnerligen egen vilja. När vi fick möjlighet att titta på robotmjölkningen var det en ko som blev nyfiken på oss och nog undrade vad vi hade i hennes ladugård att göra. Det var verkligen intressant att se robotmjölkningen eftersom jag aldrig sett det förut. Helt fantastiskt vad teknik kan användas till och så mycket den kan underlätta arbetet. Det är trots allt inte så länge sedan som bönder var tvungna att mjölka för hand. Känns dessutom som att robotmjölkningen är mer på kornas villkor eftersom de själva kan välja när de vill gå och mjölkas. Fint med valfrihet även för en ko. Även om tekniken underlättar och det finns många driftsformer som idag är riktigt bra är det nog bra att tänka på vad det kostar. Robotarna som mjölkar är en stor investering för en bonde, en hall för lösdrift eller en anläggning som håller rätt luftfuktighet för potatis likaså. Min egen erfarenhet av att odla är ju i tämligen liten skala och har inte gett så mycket resultat. Däremot har den gett mig fördjupad insikt i att det krävs mycket arbete att ta maten från jord till bord. Som jag svurit över allt som gått fel med mina odlingar i år. Min fördel har varit att jag inte försörjer mig på min skörd. Jag har förvisso lagt mycket pengar på odlingarna i år men när det inte blev som jag tänkt mig har jag möjligheten att köpa nya grönsaker för familjen att äta till middag. Dagens studieresa har varit riktigt intressant och bra. Dagens stora misstag visade sig vara att jag trots allt inte tog min varma höstkappa trots att jag hängt fram den. Det har blåst en isande vind hela dagen och jag har fortfarande inte tinat upp helt tror jag. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...