fredag 2 december 2016

Att inte köpa nytt!

Det har gått några dagar sedan mitt beslut om att inte köpa nytillverkade kläder under 2017 och med det har jag också hunnit få en del frågor kring beslutet. Vad innebär det egentligen att inte handla nytillverkade kläder under ett år? Varför tycker jag att det är ett klokt beslut? Kul att mitt beslut har väckt frågor tycker jag och dessutom ger det mig anledning att tänka igenom utmaningen en gång till.

Detta är nog min favorit i sommargarderoben. Ett riktigt fint loppisfynd från 50-talet

Så vad innebär då mitt beslut? Tanken är inte att sluta köpa kläder. Jag är alldeles för förtjust i tjusiga klänningar för att helt kunna avstå. Kanske blir det nästa års utmaning men för nu är beslutet att undvika det som är nytillverkat. Min shopping det kommande året kommer därför att begränsas till att handla second hand. Det lär inte bli särskilt svårt eftersom det finns gott om möjligheter genom loppisgrupper på sociala medier, loppisar, klädbytardagar och andra fina initiativ.

Loppisfyndad ullkappa. Ett riktigt fynd då den bara kostade 30 kronor!

Jag har valt att göra några undantag vad gäller mitt köpstopp av nytillverkade kläder. Undantaget omfattar underkläder och träningskläder. Till underkläder räknar jag även strumpbyxor och tights. Även om jag valt att undanta dessa båda kategorier innebär inte det att det så att säga är fritt fram att köpa vad som helst. Här kommer jag att leta efter goda alternativ med en etiskt hållbar tillverkning.

Kofta, blus och sjal är samtliga fina loppisfynd. Halsbandet är ett vintagesmycke jag fått i present.

Under året kommer jag att skriva om hur det går med min utmaning. Kanske låter det inte som en så märkvärdig utmaning men det är det. För några år sedan valde jag att under ett år helt sluta att köpa kläder. Även då var undantaget underkläder. Den gången kändes ett totalt köpstopp motiverat eftersom jag befann mig i den omvandling som min gastric bypass operation innebar. Det kändes helt enkelt märkligt att köpa kläder som snart skulle vara för stora. Trots det kändes utmaningen svår och många gånger tittade jag in i min välfyllda klädkammare med känslan av att där inte fanns några kläder alls.

En av mina outfits under veckan med Four Fit Challenge

Det är ju märkligt hur en kan ha gott om kläder men ändå ha känslan av att där verkligen inte finns något som är rätt. Förra hösten deltog Regina och jag i Four Fit Challenge som kort och gott gick ut på att under en vecka bara använda fyra plagg. Själva utmaningen var att tänka nytt kring de kläder som en redan har. Veckan då utmaningen fick mig att tänka nytt och dessutom att våga pröva andra sätt att kombinera mina kläder. Jag hävdar med bestämdhet att livet är för kort för att gå klädd i tråkiga kläder. Trots det har även jag klänningar reserverade för fina tillfällen. En del av dem skulle bli konstigt att använda i vardagen men de allra flesta är möjliga att tona ner och använda. En fin festklänning passar bra till vardagen när den kombineras med en stickad tröja. På så vis blir det fler möjligheter att använda kläder som annars mycket sällan används.

Känns som att det här kommer att bli ett spännande och intressant år. Det kommer krävas nytänkande och kreativitet och det är ju onekligen positiva förutsättningar för ett nytt år.

1 kommentar:

Unknown sa...

Ett förslag på märke som tänker på både miljö och samhällsansvar är Stormberg. Kolla Stormberg.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...