onsdag 22 mars 2017

Träningspepp

För att få träningen att fungera för mig handlar det om att få in den i vardagen på ett bra sätt. Det är lite märkligt det där med träningen att fast jag vet hur bra jag mår av den så är det lätt hänt att en faller ur sina goda vanor. Vintern med alla förkylningar gör ofta att det blir avbrott i träningen och då kan det vara svårt att komma tillbaka. Plötsligt känns det betydligt mer lockande att sitta i soffan än att dra till gymmet. Ju längre jag drar på att ta tag i träningen desto svårare blir det att komma igång. Konstaterar att det finns några saker som gör det lite lättare för mig att ta mig i kragen och faktiskt hålla igång och hålla ut även när det känns lite motigt. Först och främst påminner jag mig själv om att jag faktiskt älskar att springa. När löpningen är en vana och jag orkar springa så som jag vill då är det verkligen fantastiskt härligt att springa och utmana mig själv. Att bli ett med löpningen och bli rakt igenom trött i hela kroppen. Kommer aldrig glömma känslan och stoltheten när jag för första gången klarade av att springa en hel mil. Är fortfarande lika stolt varje gång jag klarat av milen. Sen är det också en bra motivation att det är lättare att balansera på höga klackar om jag springer regelbundet.

Jag vet hur lätt det är att komma på tusen anledningar till att inte åka till gymmet. Alltså ser jag till att alltid ha gymväskan packad med allt som behövs för träningen. Då är ett hinder undanröjt och en ursäkt mindre! En annan sak som jag har insett är vikten av funktionella träningskläder. Om kläderna inte känns sköna att träna i då är de inte funktionella. De må vara snygga men om de inte känns bra då är det inte bra träningskläder. Alla de där detaljerna kan kännas små men när en står inför valet att träna eller inte då kan de kännas helt oövervinnerliga.

En träningskompis är dessutom en riktigt bra motivation. Dels för att det blir roligare att träna tillsammans med någon. Dels för att om en har lovat att åka till gymmet och träffas där då kan en inte ändra sig. Dessutom är det bra att hjälpas åt att peppa och utmana varandra. En hinner avhandla många samtalsämnen under tiden en tränar vilket gör träningen till ett rent nöje. Ett riktigt bra sätt att få träningspepp helt enkelt!

Träningen blir roligare med en träningskompis!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...