onsdag 6 september 2017

Nu får det vara nog!

Vid årskiftet inledde jag ett köpstopp vad gäller nytillverkade kläder. Det har fungerat väl även om det många gånger har varit frustrerande. Vid två tillfällen har jag brutit mitt köpstopp. Den första gången när mina byxor gick sönder på väg till ett möte. Funkar mindre bra att gå med rumpan bar! Andra gången var när jag var i Namibia i april. Istället för att åka direkt hem från flyget fick jag ändrade planer och skulle istället på politisk kongress. Jag hade inte planerat för kyligt aprilväder eller för kongress vilket innebar att en kjol och strumpbyxor inhandlades i Namibia och sen funkade det att använda en blus och en kofta från packningen.

Loppisfyndad sidenblus

Jag älskar vackra kläder och helt ärligt tycker jag att det är roligt att shoppa. Jag har ju under många år till stor del handlat på loppis och har även haft ett köpstopp för några år sedan. På loppisar och vintagebutiker kan det dock ta frustrerande lång tid att hitta vad en söker eftersom utbudet är begränsat. Då visade sig Tradera vara en guldgruva, där hittade jag ju allt jag ville ha! Bara att se till att vinna auktionerna!

Kofta, klänning och skor är samtliga fyndade från Tradera

Just det där med att vinna visade sig aktivera tävlingsmänniskan i mig. Attans så frustrerad jag kan bli över en förlorad auktion och så euforiskt glad jag blir över att vinna.

Traderafyndad klänning, loppad vintageaftonväska och skor från förra året

Det där att ha tillgång till ett obegränsat utbud visade sig vara lite farligt. Det var ju helt enkelt bara att klicka hem det jag ville ha och resulterade i att jag det här året shoppat mer än någonsin. Förvisso är det loppis och Tradera men jag känner mig ändå bekymrad över min egen konsumtion. Hur mycket jag än älskar vackra kläder så inser jag att det är inte helt vettigt att ha en så pass hög konsumtion.

Traderafyndad kofta och linne, skorna hittade jag i Malmö förra året. Jeansen är köpta i Italien sommaren -99

Alltså har jag bestämt mig för ett totalt köpstopp året ut. Jag har en klädkammare som är fylld till bristningsgränsen och mycket av det som finns där har jag inte ens hunnit använda ännu. Min utmaning året ut blir därför att verkligen använda det jag redan har. När året är slut ska jag se över vad som inte använts och fundera över varför. Kanske har rätt tillfälle inte infunnit sig men kanske är det så att plagget inte är rätt för mig. Allt som visar sig vara fel för mig skall rensas ut och skickas vidare eftersom de kan vara helt rätt för någon annan.

Sommarens loppisfynd från loppis i Emmaboda

Sedan första september gäller mitt köpstopp. Jag hade först tänkt att inkludera även skor men inser att det bär mig emot. Skor är verkligen min stora passion och något jag aldrig kan få nog av. Just därför borde skor vara det första jag sätter köpstopp på! Min medelväg blir att rensa ut det som inte används och vara mycket restriktiv i att köpa just nya skor. Ett steg i taget alltså och nästa månad är jag kanske redo även att sätta helt stopp vad gäller skor.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...