söndag 18 februari 2018

Det är dags att börja nu

Det är alltid med spänd förväntan som jag startar ett nytt odlingsår. När snön täcker hela trädgården är det svårt att föreställa sig hur det snart kommer att grönska där. Precis så här i början är det nya året som ett löfte och fyllt med möjligheter. Det kan bli en sommar fylld med sol och ljumma kvällar. Har insett att jag blivit lite besatt i just ljumma kvällar och möjligheten att kunna sitta ute sent om kvällen. Jag verkligen älskar att sitta ute i trädgården sent om kvällen och känna doften av kaprifol och honungsros.

Sommarpumpa från en tidigare säsong

Än dröjer det dock innan det går att sitta ute om kvällen men idag har jag inventerat mina fröer och gjort en plan för den här odlingssäsongen. Det börjar bli ganska många år jag har odlat nu och jag känner att jag börjar få lite rutin. Konstaterar att mitt fokus ska ligga på att odla mycket av sådant som går åt. Squash är något som jag ständigt odlar för lite av trots att jag odlar mer och mer för varje år. Squash är i min mening en helt fantastisk grönsak. Jag har den till allt under sommaren och känner mig lite rådvill när jag inte längre har någon att skörda. Vad ska jag då ha i min mat?


Något annat som jag skulle kunna odla mycket mer av är gurka. Både gurka som kan ätas direkt och sådan som läggs in. Häromdagen öppnade jag en av burkarna med inlagd gurka och åt gurka till kvällsmackan. Det är verkligen lyxigt att äta gurka som jag odlat själv och sedan lagt in tillsammans med hemodlad dill.


Förra året lät jag helt bli att så blommor. Det hanns helt enkelt inte med och jag har ännu inte bestämt mig för hur jag ska göra i år. Än så länge ligger fokus på att peta ner frön i jorden för att komma igång med sådant som tar längst tid. Så snart de är sådda kan jag bara vänta och drömma om sommaren som snart är här. Som alltid utgår jag från att det kommer att bli en fantastisk sommar och att mina odlingar kommer att ge mig stora skördar.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...