torsdag 2 februari 2012

Vid livets slut

Jag har den senaste tiden haft anledning att reflektera över livets slut. Själv har jag varit förskonad från att förlora någon nära nu men människor som står mig nära har inte haft samma ynnest. Livets slut är nog något vi alla tänker på någon gång under livet, det är ju det enda vi vet med säkerhet att en dag då tar livet slut. Det är så mycket man vill med sitt liv men vad är det till sist som egentligen betyder något? Bronnie Ware är sjuksköterska i Australien och har skrivit boken Top Five Regrets of Dying. Hon bygger boken på erfarenheter hon gjort i sitt arbete där hon vårdar människor i livets slutskede. Tycker att det är en tänkvärd läsning och konstaterar att pengar och berömmelse inte finns med på listan över vad människor ångrar.

1. Jag önskar jag levt mitt liv så som jag själv önskat, inte som andra förväntat sig att jag ska leva

2. Jag önskar jag inte hade jobbat så mycket

3. Önskar jag hade haft modet att uttrycka mina känslor

4.Önskar jag hade hållit kontakten med mina vänner

5. Jag önskar jag hade låtit mig själv varit lyckligare!

Tycker detta är tänkvärt och tar med mig det i mina tankar om framtiden. Vill du läsa mer om Bronnie Ware och människors tankar vid livets slut då hittar du en länk HÄR!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...