söndag 20 maj 2012

Vad är det egentligen jag gör?

Ofta får jag frågan vad det egentligen är jag läser. Svaret är inte helt enkelt, jag läser Kulturarv och modernitet som är ett tvärvetenskapligt mastersprogram för historia, etnologi och arkeologi. Det har varit ett spännande och intressant år även om det inte alls var vad jag hade förväntat mig. För den som är nyfiken mer specifikt vad det handlar om så finns HÄR! en länk till Göteborgs universitets hemsida. Nu under våren har vår uppgift varit att fokusera på Gamlestaden i Göteborg. Klassen skriver gemensamt en antologi där var och en (eller två och två) skriver en artikel som handlar om Gamlestaden ur olika perspektiv. Min egen artikel handlar om hur det var att bo i stadsdelen under 1980-talet. Det känns kanske inte så historiskt eftersom det var ganska nyss, för mig är det tiden för min egen barndom. De övriga artiklarna handlar verkligen om allt mellan himmel och jord, det kommer att bli en spännande bok detta. En liten försmak finns att läsa på vår blogg Gamlestadens Hemligheter, länk hittar du HÄR!

Det har varit både spännande och intressant att lära känna en stadsdel. Tidigare har Gamlestaden varit en plats jag har passerat, nu är det en stadsdel som jag känner väl.


Här finns innergårdar med grönska
Landshövdingehus i Gamelstaden

Vackert med kullersten

Naturen finns helt nära

Vackra promenadstråk

Motsägelsefull bebyggelse, både högt och lågt på samma plats

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...